Personalistika

Železnice se jí stala láskou na celý život, lákají ji nové výzvy

Žen ve vedoucích pozicích na železnici v poslední době přibývá, což je rozhodně cesta správným směrem. Jednou z těch služebně nejstarších působících ve vysoké manažerské funkci je ředitelka odboru projektování staveb Alena Heinišová.

Jak dlouho působíte ve Správě železnic? Jaká byla vaše cesta na současnou pozici?
Na Správu železnic jsem nastoupila v roce 2008. Celou dobu se pohybuji na úseku modernizace, kde jsem se zabývala především ekonomickým hodnocením staveb. Od roku 2018 jsem byla ředitelkou odboru přípravy staveb a v roce 2020 jsem dostala za úkol vytvořit na Správě železnic nový odbor projektování staveb, jakožto interní projekční složku. Tento odbor nyní jako ředitelka vedu.

Chtěla jste vždy působit na železnici? Čím jste chtěla být v dětství?
Už od dětství jsem tíhla k technice, ale věnovala jsem se především sportu a vyhraněný názor na své budoucí povolání jsem neměla. Studovala jsem stavební fakultu, obor rekonstrukce historických budov a svou budoucnost jsem viděla v projekční firmě či ateliéru. Osud mě však zavál na železnici a musím říct, že je to láska na celý život.

Co pro vás znamená železnice?
Železnice je pro mě prostředím, které by se dalo přirovnat k živému organismu. Je stále v pohybu, je dynamická, vyžaduje péči a údržbu, má svůj vlastní životní cyklus, navíc se neustále vyvíjí a musí se adaptovat na nové podmínky. Je to prostředí, které mě nepřestává překvapovat a fascinovat zároveň. Železnice mi nabízí možnost odborného i kariérního růstu a také velice zajímavé pracovní výzvy. Tou poslední byl úkol rozšířit činnost našeho odboru z předprojektové přípravy, tedy záměrů projektu, také na detailní projektové dokumentace železničních staveb a staveb pozemních objektů. A nemůžu opomenout také to, že železnice je pro mě důležitý dopravní prostředek, který využívám téměř denně.

Jaké jsou vaše hlavní pracovní cíle v letošním roce? Na čem pracuje odbor, který vedete?
Odbor projektování staveb letos vstoupil do pátého roku své existence a doufám, že bude úspěšný. Během letošního roku by měla být zahájena realizace několika staveb, pro které jsme zpracovávali podrobnou projektovou dokumentaci. Jedná se o tři rekonstrukce výpravních budov, a to v Plzni-Jižním Předměstí, Hlinsku v Čechách a Bečově nad Teplou. Dále by měla začít rekonstrukce traťového úseku Brno-Černovice – Brno-Židenice. Z koncepčních dokumentací je naším významným letošním cílem schválení záměru projektu Železničního uzlu Brno, na kterém jsme pracovali více než dva roky. Koncepci řešení Brna ze studie proveditelnosti se nám podařilo výrazně dopracovat a vylepšit, zejména z pohledu kapacity a spolehlivosti budoucího provozu. Aktuálně řešíme záměry projektu rekonstrukce trati Vsetín – Valašské Meziříčí a stanici Suchdol nad Odrou a rekonstrukce výpravních budov v Roudnici nad Labem, Jindřichově Hradci, Nymburku a Bohumíně. Pomalu se nám rozbíhá nová spolupráce s oblastními ředitelstvími na projektech opravných prací, např. stanic Liběšice, Žatec, Moldava v Krušných horách a Kořenov. S kolegy ze Stavební správy VRT se podílíme na studii proveditelnosti VRT Praha – Wrocław, kde je naším úkolem sestavit dopravní model a zpracovat přepravní prognózu.

Aktuálně má náš odbor celkem 40 pracovníků, kteří jsou specialisty v různých oborech. Snažíme se nadále posilovat svou soběstačnost, a proto se i v letošním roce budeme snažit doplňovat náš tým především o projektanty technologických zařízení.

Jaké jsou vaše koníčky? Čemu se věnujete ve svém volním čase?
Musím říct, že má práce je zároveň i mým koníčkem. Volný čas trávím především s rodinou a mezi mé zájmy patří cestování, vaření, četba, hudba, divadlo a péče o zahradu. Nejlépe si však odpočinu při sportu, mezi mé oblíbené aktivity patří chůze, běh, lyžování a také box.