Volný čas
V Lužné u Rakovníka se pilně připravují na novou sezónu
Ani po uzavření bran muzea na konci října loňského roku činnost v Centru historických vozidel (CHV) neutichla. Muzeum se začalo hned připravovat na další sezónu. Proběhlo rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm, v plném proudu je také údržba a obnovy provozních historických vozidel v Lužné i na dalších místech, kde jsou deponována. „Projížďka vláčkem na úzkorozchodné drážce je mezi návštěvníky muzea velmi populární. Proto jsme se rozhodli rozšířit malý ovál o desítky metrů dalších kolejí a v další sezóně se návštěvníci svezou po mnohem delší dráze. Ta nyní vede až ke vstupu do muzea,“ říká Marek Plochý, ředitel CHV Českých drah.
Pokud jde o údržbu a opravy provozních vozidel, probíhá aktuálně například oprava elektroinstalace motorové lokomotivy T 466.0286 přezdívané Pilštyk. „Největší pozornost se však dostává parní mašince 313.432 Matylda z roku 1904. Cílem je lokomotivu uvést znovu do provozuschopného stavu pro sezónu 2024. V současné době opravujeme budku strojvedoucího a připravujeme lokomotivu na lak,“ popisuje jednu z nejzajímavějších oprav v opravárenské hale muzejního depa Marek Plochý.
Vedle Matyldy se v muzeu věnují také dílčí opravě lokomotivy 534.0323 Kremák a pokračuje oprava parní lokomotivy 464.008 Bulík. Po zorovoznění Matyldy se naplno rozběhne dokončení opravy parní lokomotivy 365.024 z roku 1923. V těchto dnech se také vyhodnocuje veřejná zakázka na výrobu nového parního válce pro parní lokomotivu 475.101. Předpokládaná doba výroby je zhruba osm měsíců. V mezičase proběhne výměna trubek v kotli lokomotivy a dořešení některých drobných oprav. Pak už by nemělo nic bránit návratu lokomotivy do provozu.
Opravárenské kapacity CHV nejsou bohužel neomezené a jsou plně vytížené opravou uvedených vozidel. Proto na opravu zatím čekají parní lokomotivy 475.179 Šlechtična anebo 477.0433 Papoušek. Z vozidel mladší generace je před dokončením obnova historického motorového vozu 831.043 resp. nově M262.1011. Kromě opravy skříně a střechy vozidla, podlahy, drobností v interiéru a WC dostane motorový vůz ještě nový lak a odpovídající dobové označení. U motorových lokomotiv se pracuje na Bardotce 749.250 a Hektoru 721.091. Zapomínat se nesmí ani na elektrickou trakci. V Brně se k provozu na zvláštních vlacích připravuje elektrická jednotka řady 560.
CHV se stará také o nákladní a osobní vozy. V dílně se nyní opravuje tzv. zetka, vůz řady Ztr-c, který byl rozebrán do posledního šroubku. Při rekonstrukci bude do nákladního prostoru vestavěna nádrž na vodu, která zajistí prodloužení akčního rádia parních lokomotiv „tendrovek“ při nostalgických jízdách. V zimních měsících se podařilo dokončit u externího dodavatele také generální opravu tří vozů řady Ce označovaných Rybák podle konstruktéra použitých jednonápravových podvozků.
Strojní čety a železniční fanouškové nostalgie se věnují údržbě provozních historických vozidel ČD i v dalších místech Čech a Moravy. Údržbu a malé opravy uskutečňují ve Valašském Meziříčí na lokomotivě 423.041 Velký bejček, v Olomouci na populární zelené tendrovce 464.202 Rosnička, mimochodem jde o poslední typ parní lokomotivy zkonstruovaný v Československu, a v pražských Vršovicích se starají o 434.2186 Čtyřkolák.
Sezóna 2024 v Železničním muzeu v Lužné u Rakovníka začne 27. dubna. Sezóna nostalgických jízd pak obvykle začíná v květnu a končí Mikulášskými jízdami na začátku prosince. Bližší informace budou uveřejněny na webových stránkách www.cdnostalgie.cz a nebo na Faceboku ČD Nostalgie.