Aktuality
Rekonstrukce pardubické dominanty jde do finále, začala soutěž na obnovu odbavovací haly
Původní stavba z dílny architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy začala fungovat v květnu 1958 a je památkáři vnímána jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. Rekonstrukce budovy se právě kvůli památkové ochraně i rozsáhlosti celého komplexu rozdělila na dvě etapy. „Držíme slib a vypisujeme soutěž na hlavní část rekonstrukce pardubického nádraží. Pokud půjde vše hladce, můžeme v polovině příštího roku zahájit práce a v roce 2026 předat opravené nádraží veřejnosti,“ upřesňuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Druhá etapa zahrnuje rekonstrukci nádražní haly, východního provozního křídla a západního křídla s bytovým domem.
Centrální komunikační prostor nádražní výpravní haly s navazujícími službami pro cestující zůstane zachován. Nově dojde k rozšíření obchodních jednotek, přesunu čekárny pro matky s dětmi a k úpravě veřejných toalet. Východní křídlo bude sloužit pro zajištění provozu dráhy. Dojde k dispozičním úpravám v zázemí zaměstnanců a k rozšíření kancelářských prostor. Bezbariérový přístup zajistí výtah. V přízemí západního křídla se zachovají technologické místnosti. Komerční prostory s ordinacemi a lékárnou se budou nacházet v přízemí a v 1. patře. Počítá se i s komplexní rekonstrukcí bytové části.
Předpokládaná hodnota zakázky je 854 972 250 Kč. Délka stavebních prací se předpokládá 30 měsíců. Během prvního roku dojde k rekonstrukci východního křídla a poloviny haly, v dalším roce se bude pracovat na západním křídle a druhé části haly. Jako poslední se bude realizovat bytový dům. V průběhu stavby budou cestujícím k dispozici náhradní prostory s potřebným zázemím.
První etapu rekonstrukce nádraží zrealizovaly společnosti Chládek a Tintěra Pardubice a EUROVIA CS v režimu Design & Build, který zahrnuje vypracování projektové dokumentace i samotné stavební práce. Celkové investiční náklady dosáhly 574 milionů korun.