Tiskové zprávy
Nová budova Aši nabízí veškerý komfort, navíc je energeticky úsporná
Lidé v Aši mohou využívat moderní nádražní budovu, která je součástí
tamního dopravního terminálu. Výstavba nového objektu začala před
dvěma lety, cestujícím nabízí potřebné zázemí i bezbariérový přístup.
Na práce letos navázala rekonstrukce zastřešení. Celkové náklady obou
staveb dosahují 105 milionů korun.
Novostavba ve stanici Aš nahradila nevyhovující objekt ze 70. let minulého století. Vzniklamoderní budova, která je bezbariérově přístupná. Uvolněná plocha se využila pro vybudování
parkoviště s kapacitou 23 míst včetně stání pro dobíjení elektromobilů. Stavbaři provedli také
rekonstrukci zastřešení na nástupišti, které využívají vlaky ve směru na bavorský Selb.
„Přínosem stavby je nejen zvýšení komfortu pro cestující, ale také téměř nulové provozní
náklady na budovu. Na její střechu a stěnu se navíc osadily fotovoltaické panely, které se
využijí pro pokrytí vlastní spotřeby elektřiny,“ řekl ředitel Stavební správy západ Správy
železnic Petr Hofhanzl.
Díky společné investici s městem Aš vznikl přímo v prostoru stanice terminál autobusové
a vlakové dopravy. Jeho novou dominantou se stala hodinová věž, která je situována proti
Nádražní ulici.
„Novostavba jednoduché a střízlivé stavby z pohledového betonu krásně zapadla do okolí
a jistě zaujme i cestující z Bavorska, kteří přes Aš vstupují na naše území. Rádi bychom ještě
v budoucnu ve spolupráci se Správou železnic a Českými drahami vybudovali v blízkosti nádraží
důstojnou připomínku Vlaku svobody, který tudy projel v roce 1951 a dopravil několik desítek
lidí na svobodný Západ,“ uvedl místostarosta Aše Pavel Matala.
Zhotovitelem obou staveb byla společnost Berger Bohemia. Jejich celkové náklady jsou
105 milionů korun.
Projekt výstavby nového objektu v Aši je součástí operace Nádražní budovy – snížení
energetické náročnosti, zvýšení komfortu pro cestující dokončené do 4Q/2023, která byla
spolufinancována Evropskou unií z prostředků Nástroje pro oživení a odolnost (RRF) v rámci
Národního plánu obnovy. Příspěvek EU pro projekt činil 53,7 milionu korun. Národní
financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.