Personalistika
Nabídkou exkurzí pro školy oslovujeme naše budoucí kolegy
Ústřední stavědlo Triangl, cíl naší exkurze, leží v trojúhelníku, který tvoří tratě z Plzně do Prahy a do Českých Budějovic a jejich spojka. Sídlí zde především výpravčí a dispečeři řídící provoz jak na hlavní trati do Berouna, tak v samotném plzeňském uzlu a na vybraných regionálních tratích. A proč ukazujeme žákům právě toto pracoviště? „Hledali jsme místo, kde bychom přímo v prostředí železnice žákům a studentům představili profese, ve kterých dlouhodobě najdou uplatnění. Je to účinnější než třeba návštěvy ve školách,“ říká organizátorka těchto exkurzí Radka Pistoriusová z Oblastního ředitelství Plzeň. Během zhruba dvouhodinové návštěvy se zde žáci seznámí s povoláním výpravčího, traťového dispečera, technika sdělovací a zabezpečovací techniky, elektrotechnika pevných trakčních a silnoproudých zařízení a specialisty v oblasti železniční telematiky.
Tři stanoviště představují různé profese
Hostitelem žáků základní školy je přednosta plzeňského provozního obvodu Jaroslav Voldřich, který nejprve prozradí základní informace o pracovišti, na kterém se právě nacházíme, i obecně o naší organizaci. Následuje rozdělení dětí do tří skupin, které postupně projdou třemi stanovišti. Začínáme na řízení železničního provozu, které zde tvoří dva sály. Z menšího se řídí provoz na hlavní trati mezi Plzní a Berounem a na regionálních tratích z Pňovan do Bezdružic a z Ejpovic do Radnice. Druhý sál slouží pro řízení dopravy v samotném plzeňském uzlu, zejména na seřaďovacím nádraží. Obecně se totiž provoz na hlavní trati z Prahy do Chebu včetně plzeňského osobního nádraží řídí z CDP Praha. Pracoviště v Plzni slouží pro část trati z Prahy do Chebu jako záložní. Neméně zajímavé jako pracoviště výpravčích a dispečerů je přízemí budovy, kde se nacházejí všechny technologie potřebné pro správné fungování sdělovacího a zabezpečovacího zařízení a veškeré techniky na pracovišti výpravčích či dispečerů. Žáky zaujal především unikátní hasicí systém, neboť drahé technologie si vyžadují příslušné zacházení. Pokud by byl vyhlášen požární poplach, místnosti se během zlomku sekundy zaplní plynem, který vysaje vzduch a zabrání tak šíření požáru. Díky tomu se minimalizují škody na samotném zařízení.
Nejlepší prezentací je vždy praktická ukázka
Po prohlídce pracoviště řízení provozu následovala prezentace správy a údržby infrastruktury. Naši kolegové žákům představili svůj strojový park, konkrétně montážní vůz energetiků a motorový univerzální vozík. Žáci si mohli osahat třeba i ovládání některých zařízení, která našim kolegům výrazně pomáhají. Dozvěděli se, jak funguje návěstidlo, k čemu vlastně máme výhybky a jak se taková výhybka přestavuje. Poslední částí exkurze pak byla již zmíněná stavědlová ústředna a sdělovací místnost, na blízkém přejezdu následovala prezentace přejezdového zabezpečovacího zařízení. „Budeme rádi, když podobné exkurze některé z žáků osloví a najdeme mezi nimi třeba naše budoucí kolegy,“ dodává Radka Pistoriusová. V Plzni se exkurze pořádají od loňského září jednou měsíčně, zatím se jich zúčastnilo přibližně 180 žáků a studentů. Letos se v přípravě exkurzí bude pokračovat.