Infrastruktura

Železniční tepnu přes Vysočinu čeká zásadní modernizace

Poslední dva roky se trať z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod stala hlavní dopravní tepnou spojující dvě největší česká města. Za pár měsíců se ale většina dálkových vlaků vrátí zpět na trať přes Českou Třebovou, v některých úsecích je nahradí stavební stroje.

Připravuje se totiž kompletní rekonstrukce úseků Vlkov u Tišnova – Křižanov a Přibyslav – Pohled. Zásadní přestavba čeká i samotnou stanici Vlkov u Tišnova. Přípravné stavební práce by měly začít už letos v listopadu, nejnáročnější etapa s vlivem na provoz přijde na řadu v příštím roce. Na základě zkušeností z modernizace 1. koridoru mezi Brnem a Blanskem, kdy pro maximální urychlení stavby byla zcela zastavena vlaková doprava, momentálně jednáme o obdobných opatřeních i v případě těchto investičních akcí.

Komplexní modernizací projde dvoukolejný mezistaniční úsek Přibyslav – Pohled, stejně tak obě uvedené stanice a také zastávky Přibyslav zastávka a Stříbrné Hory. Dojde ke zvýšení traťové rychlosti, která je v současnosti 100 km/h; některé typy souprav budou moci zrychlit až na 160 km/h. Rekonstrukce železničního spodku a svršku, všech mostních objektů včetně železničních nadjezdů, trakčního vedení a související železniční infrastruktury zajistí požadované parametry zatížení trati, což je klíčové především pro nákladní dopravu. Nedílnou součástí bude také instalace nejmodernějšího traťového a staničního zabezpečovacího zařízení.

Stejný rozsah modernizace čeká trať z Křižanova do Vlkova u Tišnova. Dotkne se celého mezistaničního úseku a zastávek v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Práce zohlední i budoucí propojení této konvenční trati s vysokorychlostní. V souběhu s uvedenými stavbami poběží také modernizace stanice Vlkov u Tišnova. Hlavní změnou bude přemístění nástupišť blíže k obci, přímo do prostoru za obecním úřadem. Přístupná budou pomocí šikmých chodníků od podjezdu ke skladu Správy státních hmotných rezerv. Stávající výpravní budovu nahradí nová technologická budova a odstraní se současný podchod a nástupiště.