Provoz
Zásadní výluky mezi Prahou a Brnem postupně končí

Díky modernizaci koridoru se zvýší rychlost vlaků, zajistí se vyšší bezpečnost i plynulost provozu a navýší kapacita trati. To je pozitivní zpráva pro všechny cestující a hlavní cíl, který si Správa železnic před zahájením staveb stanovila. Stavební práce na železnici jsou velmi specifické a přinášejí s sebou výrazná omezení, protože až na výjimky je nezbytné zachovat provoz vlaků. Když je místo dvou kolejí kvůli stavbě k dispozici jedna, provoz vlaků to vždy výrazně ovlivní. Zcela výjimečná situace nastala v úseku Brno – Blansko, kde se na celý rok přerušil veškerý provoz. „Jsme přesvědčeni, že šlo o správný krok, protože to stavbařům umožnilo provést za rekordně krátkou dobu klíčové stavební práce: výměnu mostů, sanaci tunelů, obnovu kolejí, trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Kompletně se také přestavěla stanice Adamov. Od poloviny prosince se tak na trať vrátí vlaky regionální dopravy a rychlíkové linky R19. Od ledna se bude jezdit bez omezení také mezi Prahou a Kolínem, protože skončí modernizace trati mezi Poříčany a Velimí i opravné práce na navazujícím úseku do Kolína.
Další dokončený úsek se otevře v polovině roku
V příštím roce také skončí významné stavební akce a výluky se díky tomu omezí. Polovina roku přinese konec omezení provozu v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí, všechny dálkové vlaky do Brna se tak vrátí na trať přes Českou Třebovou. Bude stále pokračovat modernizace železničního uzlu Pardubice, mírné komplikace se dají očekávat ve špičkových časech, kdy zde jede velké množství vlaků. V samotné stanici bude totiž k dispozici omezený počet nástupních hran. Velké výluky skončí i jinde na síti Správy železnic. V Praze je ve finále modernizace trati mezi Smíchovem a Radotínem, na vytížené trati směrem na Beroun a Plzeň bude k dispozici čtyřkolejný úsek, což se pozitivně projeví především v příměstské dopravě. Pokračovat budou výluky mezi Vysočany a Horními Počernicemi, kde prochází modernizací frekventovaná trať do Lysé nad Labem. Klíčová stavba – tříkolejný úsek z Vysočan do výhybny Skály – ale už bude k dispozici.
Většina dálkových vlaků do Brna pojede ještě stále přes Vysočinu
Hlavní část modernizace koridoru v úseku Brno – Blansko skončí v prosinci se změnou jízdního řádu, kdy se na trať vrátí vlaky regionální dopravy a linky R19. V polovině příštího roku bude dokončena rekonstrukce úseku mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. Současně s tím dojde k převedení všech dálkových vlaků z odklonu přes Havlíčkův Brod zpět na koridor přes Českou Třebovou. Do poloviny roku 2024 budou provoz těchto spojů ovlivňovat ještě stavební práce na modernizaci pardubického uzlu.