Strategie
Z Prahy do Kladna elektrickým vlakem už v roce 2025
V současné době je v realizaci modernizace traťového úseku Kladno– Kladno-Ostrovec, jejíž součástí je i elektrizace předmětného úseku střídavou napájecí soustavou 25 kV/50 Hz a výstavba trakční napájecí stanice (TNS) Kladno. Původní úvahy byly zprovoznit elektricky souvislý úsek z Kladna-Ostrovce až do Prahy-Veleslavína po dokončení modernizace celé trati. Do té doby by se připravila infrastruktura formou zřízení základů a trakčních podpěr trolejového vedení. S ohledem na stávající celosvětovou situaci a z toho plynoucí energetické problémy se však ve spolupráci Ministerstva dopravy a Správy železnic začal usilovně připravovat projekt takzvané prosté elektrizace. Ta se od tradiční podoby elektrizace neliší v technickém řešení sestavy a provedení vlastního trakčního vedení, ale v míře nutných stavebních úprav trati pro zajištění elektrického provozu. Cílem je maximálně urychlit elektrizaci vybraných úseků tak, aby nedošlo ke zmaření investičních nákladů po následných stavebních úpravách tratí a mohly se rychle čerpat benefity z elektrické trakce. Pro stavby prostých elektrizací jsou navíc k dispozici finanční prostředky ze speciálního fondu, který tvoří zejména příjmy z emisních povolenek.
Pomohou zkušenosti z přípravy modernizace přejezdů
Na základě materiálu, který posuzoval proveditelnost prosté elektrizace celkem deseti tratí, byl k těmto úpravám mimo jiné doporučen i úsek Kladno-Ostrovec – Kralupy nad Vltavou, který intenzivně využívaná zejména nákladní doprava. V krátké době na ně naváže elektrizace trati Kralupy – Neratovice – Všetaty/Tišice. Do plánu investiční přípravy tak byla zařazena stavba pod názvem Prostá elektrizace trati Kladno – Kralupy nad Vltavou vč. Jeneč – Středokluky, čímž jsme mohli ihned zahájit práce na přípravě realizace. Technické řešení předpokládá vybudování trakčního vedení ve střídavé napájecí soustavě 25 kV/50 Hz a zřízení styku trakčních proudových soustav u zastávky Zákolany. Pro napájení bude využita TNS Kladno, zřízená v rámci aktuálně realizované stavby. Technickou, avšak řešitelnou výzvou bude návrh stavebních úprav mostu v Zákolanech, který nevyhovuje svou podjezdnou výškou pro elektrický provoz. Důraz bude kladen na investičně maximálně úsporné řešení. Vzhledem k pozitivním zkušenostem s přípravou doplnění závor u 500 přejezdů z let 2020 až 2021 se zvolí i pro tuto akci režim přípravy ve formě zpracování záměru projektu a zjednodušené dokumentace, na základě které pak vysoutěžíme zhotovitele osvědčenou metodou Design & Build formou žluté knihy FIDIC.
Aplikací výše uvedených principů je skutečně reálné koncem roku 2025 propojit elektricky Kladno s Prahou přes Kralupy nad Vltavou a nabídnout osobní i nákladní dopravě velmi zajímavou objízdnou trasu, která bude přínosná v době výlukové činnosti na trati z Kladna do Prahy přes Hostivici. Zároveň dojde k velmi výrazné úspoře nafty a tím i snížení uhlíkové stopy na sklonově velmi náročné trati Kladno-Ostrovec – Kralupy nad Vltavou s čilou nákladní dopravou.