Infrastruktura
Výkupy pozemků pro budoucí VRT zahájíme v Moravské bráně

Na začátku spolupracují obce, kraje, Ministerstvo dopravy a Správa železnic, aby společně posoudily možné trasy VRT. Obyvatelé obcí se do tohoto dialogu zapojují a získávají základní informace o budoucích výkupech. V územním řízení se vybere preferovaná varianta a vznikne návrhový koridor, což nám umožňuje určit, které katastry obcí budou novou tratí ovlivněny. Projektanti pak pracují na detailním návrhu trasy a vzniká seznam pozemků, které bude potřeba vykoupit nebo pronajmout pro věcná břemena.
Nejdále jsme s přípravou na Moravě
Aktuálně jsme v přípravou VRT nejdále mezi Brodkem u Přerova a Ostravou, na jižní Moravě, ale také na Podřipsku. Jen v prvně jmenovaném úseku, tedy v Moravské bráně, budeme jednat s tisícovkou vlastníků pozemků o ploše celkem zhruba 1400 hektarů. Všem majitelům jsme zaslali dopis se základními informacemi o trati, vysvětlili jsme důležitost výkupu pro zahájení stavby VRT a jak určit kupní cenu a pomocí ankety jsme zjišťovali jejich preference ohledně vyrovnání. Pomyslnou zelenou k zahájení výkupů je získání souhlasného stanoviska v procesu posouzení vlivu projektu na životní prostředí, známého též pod zkratkou EIA. Tehdy totiž padne finální schválení polohy tratě.
Samotný výkup pak budou pro Správu železnic řešit externí odborníci. Jejich úkolem bude oslovit všechny dotčené vlastníky a zajistit jim plný informační i právní servis pro řešení kupní nebo nájemní smlouvy s cílem co nejhladšího průběhu celého procesu. A kolik za svůj pozemek lidé získají? Na to se pamatuje v tzv. liniovém zákonu. Nejprve se musí se určit cena obvyklá znaleckým posudkem. Výkupní cena pro zemědělskou půdu, lesy a další nestavební pozemky se vypočítá jako osminásobek ceny obvyklé, u stavebních pozemků je to jedenapůlnásobek. U VRT Moravská brána máme na výkupy připraveny tři miliardy korun s cílem dokončit je do zahájení stavby v roce 2028.