Infrastruktura

Unikátní stroj RUS 1000 S zvládl opravu trati za pouhých pět pracovních směn

V rámci opravy části trati mezi Prostějovem a Olomoucí, které realizovaly společnosti TOMI – REMONT a.s. a SWIETELSKY Rail CZ s.r.o. během 35denní nepřetržité výluky, se vyměnil kolejový rošt, opravily mostní objekty, trakční vedení a železniční přejezdy i nástupiště ve stanici Vrbátky a na zastávce Kraličky.

Z důvodu maximálního zkrácení času potřebného pro obnovu trati nasadil dodavatel stavebních prací strojní linku RUS 1000 S. S její pomocí proběhla kompletní výměna kolejového roštu a strojní čištění kolejového lože v celkové délce 7,3 kilometru v traťové koleji Vrahovice–Vrbátky a Vrbátky–Blatec za pouhých pět pracovních směn. Strojní linka dokáže provést výměnu kolejového roštu za nový (pražce, kolejnice), strojní čištění a nulté podbití v jednom pojezdu, a tím zkrátit časovou náročnost těchto prací na minimum a dodržet tak harmonogram stavby včetně garance kvality provedených prací.

V nepřetržité výluce se kromě prací na železničním svršku prováděly práce na opravě dvou mostů, nástupišť v železniční stanici Vrbátky a na zastávce Kraličky, opravilo se zabezpečovací zařízení a provedla se úprava svahů včetně vysečení porostů podél opravovaného úseku.

Samotné nasazení strojní linky RUS 1000 S proběhlo v úzké koordinaci se strojním oddělením mateřské firmy Swietelsky v rakouském Fischamendu. Osádku stroje tvoří 25 strojníků. Samotný stroj má délku přes 170 m a váží 674 t. Spolu s doprovodnými vozy ke stroji je linka dlouhá 330 m a soupravu dále doplňují speciální plošinové vozy na pražce (nově vkládané a původní vyzískané), takže celková délka nasazeného kolosu činí přes 800 m. Tato jedna z nejvýkonnějších strojních linek tohoto druhu zvládne v denní směně provést komplexní obnovu 1200 až 1600 metrů koleje.

Nasazení těchto typů strojů se jeví výhodné na budoucí plánované cyklické údržby hlavních koridorových tratí v rámci souvislých oprav, tzv. prostých rekonstrukcí, za účelem zkrácení potřebných výlukových časů včetně možnosti zachování provozu na sousední koleji při zavedené dočasné pomalé jízdě.