Infrastruktura

Údolím Svitavy mezi Brnem a Blanskem se opět prohánějí vlaky

V neděli 11. prosince, tedy v první den platnosti nového jízdního řádu, se vrátily některé vlaky na železniční koridor mezi Brno a Blansko. Skončila tak modernizace téměř 20 kilometrů trati, kvůli které zde byl na celý rok přerušen veškerý provoz.

Trať z Brna do České Třebové se zprovoznila už v roce 1849, její první zásadnější modernizace spojená s elektrizací ale proběhla až po téměř 150 letech, konkrétně v letech 1992 až 1998. Úpravy proběhly podle tehdejších požadavků, ve stanicích tak například zůstala nástupiště, která neumožňovala pohodlný nástup do vlaků. Proto bylo nutné tento historický dluh napravit. Největší změny jsou vidět v Adamově, kde svou podobu změnily jak místní stanice, tak i nedaleká zastávka. Stanice nově disponuje dvěma ostrovními nástupišti s bezbariérovým přístupem, který zajišťují výtahy z nové lávky. Ta vede nad celým kolejištěm a propojuje obě železnicí rozdělené části města. Cestující pak mají k dispozici výrazně renovované odbavovací prostory. Moderní nástupiště rovněž s bezbariérovým přístupem pak mají i zastávky v Bílovicích nad Svitavou, Babicích nad Svitavou a Adamově. K dalším přínosům modernizace patří vybudování nové odbočky Svitava, která se nachází mezi bílovickou a babickou zastávkou a která umožní lepší řešení provozních mimořádností. V Blansku pak slouží veřejnosti nový podchod náhradou za zrušený přejezd.



Opravily se všechny tunely i řada mostů

„Při přípravě staveb mezi Brnem a Blanskem jsme zvolili variantu ročního úplného zastavení provozu vlaků, čemuž odpovídal i zkrácený harmonogram prací. Menší intenzity provozu v navazujících částech trati do České Třebové jsme pak využili k budování podchodu na zastávce Blansko město, rekonstrukci mostu v Dolní Lhotě a také k rozsáhlé sanaci náspu v Hradci nad Svitavou. Díky dobré koordinaci prací s ŘSD se navíc podařilo vybudovat přeložku trati kvůli budování dálnice D35 u Opatovce, dočasně nevyužívaný prostor kolejí v Brně-Maloměřicích se zase využil při budování nadjezdu na brněnském městském okruhu,“ popisuje všechny stavební práce během roční výluky generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Celkovou rekonstrukcí prošly také všechny tunely a řada mostů, stavbaři současně provedli obnovu a sanaci skalních svahů a opěrných zdí. Trať v údolí Svitavy s množstvím oblouků o malých poloměrech bohužel neumožňuje výraznější zrychlení, přesto se podařilo zvýšit traťovou rychlost o 5 až 10 km/h. Na samotném modernizovaném úseku budou nyní probíhat pouze dokončovací práce, které nebudou mít vliv na železniční dopravu. Na přelomu března a dubna se v rámci jednokolejných výluk provede třetí podbití. Protihlukové stěny v Adamově postupně pokryjí popínavé rostliny, na některých bude aplikováno řízené graffiti ve spolupráci s místními umělci. Součástí stavby je i vybudování parkoviště v Adamově s kapacitou 30 vozidel. Dokončí se v závěru března.


 

Slavnostní zahájení provozu po opraveném úseku proběhlo v sobotu 10. prosince za účasti premiéra Petra Fialy, ministra dopravy Martina Kupky, generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody i široké veřejnosti. Lidé tak měli jedinečnou možnost prohlédnout si stanici Adamov ještě před návratem vlaků.