Tiskové zprávy

Trať v Pardubicích byla a je zabezpečena

Správa železnic se ohrazuje vůči aktuálně rozšířenému, přesto chybnému tvrzení, že železniční trať v Pardubicích nebyla zabezpečena.

Staniční zabezpečovací systém byl v době nehody v provozu a trať byla zabezpečena. Stanice Pardubice byla předána cestujícím k plnému využívání 31. 5. 2024, a to v souvislosti se zavedením nového jízdního řádu od 9. 6. 2024. Přesto však v železničním uzlu nadále probíhají dokončovací práce. Z tohoto důvodu se uzel stále nachází v režimu stavby. Staniční zabezpečovací zařízení, jímž se řídí návěstidla, ale standardně fungovalo.

Tři čtvrtiny tratí, vyjma tratí se zjednodušeným řízením dopravy, se na území ČR řídí dle zcela totožného principu jako aktuálně v Pardubicích, tedy rychlostí do 100 km/h a podle návěstidel. Systém vyžaduje součinnost v podobě respektování návěstidel strojvůdcem.

Národní vlakový zabezpečovač je nainstalován na čtvrtině sítě a z hlediska komunikace s lokomotivou je pasivním systémem. Přenáší informaci z návěstidla do kabiny strojvůdce, nedokáže kontrolovat rychlost a nedokáže kontrolovat nedovolené projetí návěstidla STŮJ (což dokládá tabulka projetých návěstidel za jízdy vlaků na tratích vybavených národních vlakových zabezpečovačem).

Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) je aktuálně nainstalován na zhruba 1 000 km sítě a bude se dále rozšiřovat podle Národního implementačního plánu. Výhradní provoz začne 1. 1. 2025. Jde o aktivní systém, který automaticky zastaví vlak, pokud strojvůdce nerespektuje návěst STŮJ, tedy projede na červenou. Stejně dokáže zasáhnout při překročení nejvyšší traťové rychlosti.

 

Projetá návěstidla

Rok

Celkem

Za jízdy vlaku na kódovaných tratích

Za jízdy vlaku na nekódovaných tratích

Při posunu

2021

174

68

50

56

2022

176

72

66

38

2023

132

38

44

50

2024

63

29

20

14

 

Soubory ke stažení

tisková zpráva ke stažení (64.7 kB) pdf