Historie
Svitavská pobřežní dráha napojovala na železnici několik vleček
První dorazila do Brna z Vídně a Břeclavi Severní dráha císaře Ferdinanda (KFNB) v roce 1839. Její koncové nádraží bylo umístěno v Nových sadech před hradbami města. Nová výpravní budova ale nevydržela ani deset let, protože v roce 1849 se dostavěla dráha do České Třebové, která byla ale na rozdíl od KFNB v majetku státu. Ten zajistil výstavbu Severní státní dráhy (NStB) pro spojení z Olomouce a Brna do Prahy a dnešního Děčína. Brněnská stanice se přestavěla na dvounádraží obou společností v podobě, jejíž základ tvoří současné hlavní nádraží. Dnešní dolní, dříve též Rosické nádraží vzniklo v roce 1856 pro Brněnsko-rosickou dráhu (BRE), kterou později odkoupila Společnost státní dráhy (StEG). Ta vznikla privatizací NStB. Dne 2. července 1885 otevřela StEG místní dráhu Brno – Tišnov, na kterou získala koncesi teprve 15. ledna 1884. Koncese přitom platila pro stavbu a provoz dráhy až do dnešního Havlíčkova Brodu a StEG o ní svedla souboj s Rakouskou severozápadní dráhou (ÖNWB). StEG ale prodloužení z Tišnova nikdy nepostavila, protože nechtěla konkurenci pro svou hlavní trať z Brna do Čech přes Českou Třebovou.
Vlaky na Tišnovku odjížděly z horního (dnešního hlavního) nádraží a kolej místní dráhy odbočovala z tratě do České Třebovou až za přemostěním ulice Špitálka v odbočce Tišnovská. V místě, kde se dráha přiblížila řece Svitavě, bylo v roce 1928 zřízeno nákladiště Radlas se třemi kusými kolejemi a odbočujícími vlečkami. Aby nákladní vlaky na Tišnovku nemusely odjíždět z nádraží horního, ale dolního, kde měla StEG rozsáhlé zázemí, byla 10. ledna 1890 zprovozněna spojovací kolej z dolního nádraží k pozdějšímu nákladišti Radlas na Tišnovce. Kolej začínala na odbočce Křenová na Vlárské dráze, vycházející z dolního nádraží od roku 1887 a patřící taktéž StEG. Místo připojení na Tišnovku krátce před Radlasem se označovalo jako odbočka Posvitavská. Právě tato spojovací kolej je Svitavskou pobřežní dráhou a od počátku z ní odbočovala řada vleček. S přestavbou trati Brno – Havlíčkův Brod dokončenou v roce 1953 končí sice provoz na staré Tišnovce z Králova Pole do Tišnova, ale městský úsek do Králova Pole zůstává v provozu ještě do roku 1962, kdy zaniká i napojení Radlasu na hlavní nádraží. V roce 1969, rok před zprovozněním nákladního průtahu mezi dolním nádražím a Židenicemi, končí i napojení Svitavské pobřežní dráhy na dolní nádraží přes odbočku Křenová a náhradou je dodnes sloužící kolejové propojení z odbočky Brno-Židenice s novým mostem přes Svitavu.