Aktuality

Smíchovské nádraží slaví 160. výročí svého uvedení do provozu

Nádraží na tehdy ještě samostatné Smíchově se otevřelo 14. července 1862 jako druhá velká pražská železniční stanice. Letos tedy oslavilo 160. výročí zahájení provozu. Původní nádražní budovy se zejména kvůli poškození za druhé světové války nezachovaly, současná výpravní budova pochází z 50. let minulého století. V současnosti se chystá kompletní přestavba celého nádraží.

Nádraží i celou trať z Prahy do Plzně vybudovala společnost Česká západní dráha. Budovy nádraží byly postaveny ve strohém architektonickém stylu s klasicistními a romantickými vlivy. Vedle hlavní jednopatrové budovy zde byla i sousední služební budova s novogotickou hranolovitou věží. Prvních větších úprav se nádraží dočkalo v roce 1888, o šest let později byla dráha zestátněna a od roku 1895 se stanice nazývala Smíchov (ještě dlouho se jí ale mezi lidmi říkalo Západní nádraží).

Koncem druhé světové války nádraží poškodilo spojenecké bombardování, zasáhly ho také události Pražského povstání v květnu 1945, kdy v jeho prostoru operovaly tři obrněné vlaky. V 50. letech bylo původní nádraží, jež stálo trochu severněji než dnes, bez většího zájmu zbouráno a v letech 1953 až 1956 vzniklo nádraží nové podle projektu architektů Jana Zázvorky a Ladislava Žáka ve stylu klasicizujícího funkcionalismu.

Výtvarnou výzdobu odbavovací haly vytvořil malíř Richard Wiesner; tvoří jí čtyřicetimetrová budovatelská freska s téměř 80 postavami symbolizující československý lid v práci při výstavbě země. Posledním velkým zásahem před nyní plánovanou rekonstrukcí bylo napojení nádraží na metro v roce 1985.