Rozhovory
S likvidací následků povodní pomohlo maximální nasazení našich kolegů
V polovině září postihly některé regiony ČR rozsáhlé povodně. Jak postupovaly práce nutné ke zprovoznění poškozených tratí a co je nutné zkontrolovat před obnovením provozu?
Když opadla velká voda, bylo velkým tématem, v jakém pořadí budeme jednotlivé tratě zprovozňovat. Přednost samozřejmě dostal koridor od Hranic na Moravě na Ostravsko či Bohumínsko a dále do Polska. Dále bylo nutné zjistit skutečný stav zaplavených tratí. Například na hlavním nádraží v Ostravě voda stoupla a zase klesla bez větších následků na železniční infrastruktuře. Naopak na Jesenicku části tratí úplně zmizely, případně se do polohy kolejí vrátilo řečiště, které zde někdy v historii zřejmě bylo. Před samotným návratem vlaků je nutné zkontrolovat stav nejen samotného kolejiště, ale také veškerých technologií. Nejvíce nás brzdily například zaplavené elektromotory od přestavníků výhybek, výtahů či eskalátorů. Kvůli nedostatku náhradních dílů trvalo déle zejména zprovoznění služeb nezbytných pro cestující.
Některé tratě se podařilo zprovoznit velmi rychle, u jiných to bude trvat až několik měsíců. Je někde přímo ohrožena jejich existence, nebo všechny opravíme?
Pokud nedošlo k fatálnímu poškození tratí, dařilo se je zprovozňovat i ve spolupráci s externími dodavateli velmi rychle. Za to patří velké poděkování všem zaměstnancům, kteří se podíleli na likvidaci následků povodní, od hasičů přes zaměstnance oblastních ředitelství po pracovníky řízení provozu. Dnes mohu jednoznačně prohlásit, a není to jen můj názor, ale například i veřejnosti či Ministerstva dopravy, že se dařilo vracet tratě do provozu díky maximálnímu nasazení všech profesí velmi rychle. Po dohodě s panem ministrem také máme v plánu opravit skutečně všechny poškozené tratě, existence žádné z nich není ohrožena. Bohužel u některých, jako například Opava – Kravaře či Mikulovice – Zlaté Hory, potrvá obnova o něco déle. Jednáme zde o tom, že by oprava měla být v těchto případech natolik komplexní, aby tratě odolaly dalším podobným událostem. Místní samosprávy mají také zájem na tom, aby těleso dráhy mohlo být do budoucna součástí protipovodňových opatření. Předpokládáme, že nejvíce postižené úseky se opraví během příštího roku.
Mimořádné události znamenaly i mimořádné nasazení našich zaměstnanců. Bylo nutné posilovat některé profese z jiných méně postižených regionů?
Samozřejmě likvidace následků podobných událostí není jen záležitostí místních zaměstnanců, v tomto směru skvěle fungovala výpomoc ostatních oblastních ředitelství či hasičů z jiných jednotek. Týkalo se to celé řady profesí, od již zmíněných hasičů přes technology, zaměstnance úseků sdělovací a zabezpečovací techniky, traťového hospodářství nebo mostů a tunelů, a tak by mohl výčet pokračovat. Každé volné ruce byly potřeba. I za tuto spolupráci patří všem velké díky.
Povodně postihly vedle desítek tisíc lidí také naše zaměstnance. Máme pro ně připravenou nějakou pomoc?
V poměrně velmi krátkém čase jsem si nechal zmapovat situaci, našich zaměstnanců bylo postižených přibližně 90. Osobně jsem se vypravil na 12 míst, kde byli zasaženi nejvíce. Byl to velmi smutný pohled. Jelikož vedle psychické podpory je důležitá také ta finanční, obnovili jsme sbírku na pomoc našim kolegům. Každý zaměstnanec Správy železnic má možnost přispět, hledáme i další možnosti podpory, například formou zápůjček prostřednictvím FKSP.
Bude dostatek finančních prostředků na opravy poničených tratí?
Byli jsme vyzváni panem ministrem, abychom nadefinovali předpokládaný objem peněz nutných na opravu poškozených tratí. Zatím se hovoří o jednotkách miliard korun. Samozřejmě jde o předběžnou částku, která se bude upravovat podle toho, jak bude probíhat projektování a hledání řešení ke zvýšení odolnosti tratí proti podobné situaci, která může nastat i v budoucnu. V letošním roce máme vyhrazeno 500 milionů korun na zprovozňování poničených tratí, další stovky milionů budou k dispozici po Novém roce.
Dotkly se povodně nějakých aktuálně rozestavěných projektů? Prodlouží se doba jejich realizace?
Troufnu si říci, že téměř vůbec. Trochu se řešil dopad na modernizaci tratě mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi, ale zde k žádným problémům nedošlo, protože těleso dráhy je poměrně vysoko nad okolním terénem. Pak opravujeme některé mosty na Jesenicku, ale i zde se po dohodě se zhotovitelem a úpravě harmonogramu prací podaří dodržet původní termíny.
Pokud jde o nasazení lidí či techniky, vše správně zafungovalo. Nikdo mě nezklamal a za to všem ještě jednou děkuji. Lépe zmapováno bychom ale měli mít to, kde máme jaké náhradní díly či komponenty. Měli bychom si zřídit centrální sklad některých náhradních dílů, protože při tak rozsáhlých mimořádných událostech není šance mít některé komponenty ihned k dispozici. Jedná se například o motory k přestavníkům či informační tabule.