Infrastruktura
Rekordní rozpočet umožní zahájit klíčové stavby na železnici

Nadcházející stavební sezóna na železnici přinese řadu významných výzev a milníků. Naplno by se měla rozběhnout přestavba několika úseků železnice mezi centrem Prahy a Kladnem, zahájit by se měly modernizace stanic Praha-Smíchov a Praha-Bubny, akcelerovat bude příprava vysokorychlostních tratí. „Železnice by letos měla poprvé čerpat nejvyšší objem financí ze všech dopravních sektorů. Předpokládaný rozpočet je silně proinvestiční a umožňuje pokrýt nejen všechny probíhající akce, ale především zahájit nové významné stavby,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Prahu a okolí čeká stavební boom
Velká část plánovaných investic půjde v letošním roce do Prahy a jejího okolí. Odstartují například stavební práce mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec, nově se předpokládá i zahájení stavby v úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Další posun směrem k realizaci se týká modernizace trati Praha-Ruzyně – Kladno a stanice Praha Masarykovo nádraží. V hlavním městě by se také letos měla začít modernizovat stanice Praha-Smíchov, zdvoukolejnění a rekonstrukce pak čeká Branický most společně s přilehlou tratí. Pokračovat budou stavební práce v úseku Praha-Vysočany – Mstětice, nově se na sklonku loňského roku zahájila i stavba Mstětice – Čelákovice, poslední úsek velmi vytížené příměstské trati z Prahy do Lysé nad Labem. Stavbaři by se měli zaměřit i na modernizaci další části třetího koridoru, a to v rámci optimalizace úseku Karlštejn – Beroun. Zásadní stavební akce se připravuje i v Brně, konkrétně půjde o modernizaci stanice Brno-Královo Pole, která mj. počítá s výstavbou nové nádražní budovy. Samotná realizace by měla začít v roce 2024. Naplno se letos rozběhne další akce zahájená ještě v loňském roce, a to elektrizace a zdvoukolejnění trati Střelice – Zastávka u Brna, která naváže na už dokončenou první etapu stavby mezi Brnem a Střelicemi.
Příprava vysokorychlostních tratí se zrychluje
I nadále bude pokračovat intenzivní příprava nových vysokorychlostních tratí. Projekční práce běží na téměř 200 km tratí a letos se k nim přidají další úseky. Dokončeny budou dokumentace pro územní rozhodnutí (DÚR) pro několik tratí, spolu s nimi také podklady pro procesy EIA. Zahájena bude příprava na tendry typu Design & Build a nastaveny budou procesy pro majetkoprávní vypořádání. Rozpočet na rok 2023 rovněž umožní plynulou projektovou přípravu staveb na konvenčních tratích, která bude zahrnovat i výkupy pozemků dotčených výstavbou. Ve zrychleném tempu budou moci pokračovat také akce zvyšující bezpečnost na železničních přejezdech, a to včetně výstavby mimoúrovňových křížení. Zapomínat rozhodně nechceme ani na výpravní budovy. Aktuálně se jich rekonstruuje více než 60 (zmínit lze například Fantovu budovu pražského hlavního nádraží nebo rozsáhlé objekty v Českých Budějovicích, Plzni a Pardubicích), v přípravě jsou rekonstrukce nebo opravy na více než 130 místech. Jde například o budovy v Karviné, Chebu, Klatovech, Českých Velenicích, Svitavách, Letohradě, Čáslavi, Hlinsku v Čechách nebo Lovosicích.
Investice si vyžádají i dopravní omezení
Rozsáhlá stavební činnost na železnici si samozřejmě vyžádá i omezení provozu. Pozitivní zprávou pro cestující je fakt, že postupně končí velké výluky na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou, s výjimkou modernizace železničního uzlu Pardubice. Výrazně se také zlepší situace na trati mezi Prahou-Vysočany a Mstěticemi, kde realizace projektu míří do finále. Naopak nová omezení provozu se očekávají na současné jednokolejné trati mezi Prahou a Kladnem i mezi Prahou a Berounem.