Infrastruktura
Rekordní částka na investice umožní další rozvoj české železnice
Na české železnici začnou v roce 2025 další desítky důležitých staveb. Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Z hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS, ke kterému dojde v průběhu ledna na 600 kilometrech koridorových tratí. V roce 2025 bude pokračovat realizace projektu železnice na Letiště Václava Havla. K už probíhajícím stavbám přibude modernizace úseku z Prahy-Ruzyně do Kladna. Naplno se rozběhne rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové a také uzlu Česká Třebová, který projde celkovou přestavbou odpovídající jeho významu pro osobní i nákladní dopravu. Vedle již zmíněného zahájení modernizace železnice mezi Brnem a Přerovem začne letos také celková proměna přeshraničního spojení západních Čech a Bavorska, odstartuje rekonstrukce stávající trati mezi Plzní a Nýřany. Začnou rovněž práce na zkapacitnění a elektrizaci trati z Týniště nad Orlicí do Solnice.
Opraví se další desítky nádražních budov
I letos budou pokračovat opravy nádražních budov. Stavební práce aktuálně probíhají na třech desítkách nádražních budov, rozběhnou se na dalších více než dvaceti místech. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun. „V současnosti obnovujeme například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací vzniknou nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V letošním roce pak zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ popisuje generální ředitel naší organizace Jiří Svoboda.
Řadu úseků čeká renovace
Několik úseků české železnice projde v letošním roce cyklickou obnovou, mimo jiné část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem. Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín. Začne také postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor – Bechyně, prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a Police nad Metují – Teplice nad Metují.
Příprava vysokorychlostních tratí zrychluje
Plným tempem bude letos pokračovat příprava vysokorychlostních tratí, z plánovaného počtu 750 km je nyní naprojektována už plná polovina budoucí sítě. Naposledy jsme vybrali projektanta poslední části vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, a to v úseku mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Současně začal geologicko-inženýrský průzkum v Prosenicích a Přerově-Čekyni na trase budoucí VRT Moravská brána. Na konci roku začaly také přípravy pro stejný průzkum v místě budoucího Krušnohorského tunelu. V nejbližší době se očekává také získání kladného stanoviska EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pro VRT Moravská brána. To umožní začít s výkupem pozemků. Chystá se rovněž architektonická soutěž na podobu plánovaného terminálu Kořenice-Bečváry VRT.
Opraví se například zubačka do Kořenova
Dalších 19,25 miliardy korun půjde letos na opravy a údržbu tratí. Tato částka se ale ještě navýší o prostředky určené na odstranění povodňových škod. Mezi nejvýznamnější akce patří celková oprava ozubnicové dráhy z Tanvaldu do Kořenova, dále oprava trati Olbramovice – Sedlčany nebo kolejí a výhybek ve stanicích Příbram a Česká Kamenice. Obnova čeká také most přes řeku Jihlavu mezi stanicemi Jihlava a Jihlava město.