Infrastruktura
První úseky nových VRT se začnou stavět za dva roky!
„V roce 2026 začneme stavět první kilometry. K tomu míříme a nejde o nějaké efemérní vize,“ prohlásil Martin Kupka na zmíněné konferenci s doslova hvězdným mezinárodním obsazením. Jak vyplynulo z prezentací jednotlivých řečníků, nejdál je příprava úseků mezi Brnem a Břeclaví a Přerovem a Ostravou. Důležitou otázkou, na kterou také konference odpověděla, je, kdo a jak bude výstavbu nových VRT platit. Stát chce pro tyto účely využít kombinaci veřejných zdrojů, dotací z evropských fondů a soukromého kapitálu v rámci projektů PPP. „Finalizujeme přípravné práce pro spuštění tendru na koncesionáře,“ prohlásil dále Martin Kupka s tím, že jde o dva úseky, jejichž příprava postoupila nejvíc. Koncesionář následně stavbu zaplatí a stát ji bude po určitou dobu splácet. Zástupci Evropské komise, kteří se konference rovněž zúčastnili, potvrdili, že české VRT by mohly pro své financování využít hned tři dopravní fondy, kde budou mít k dispozici desítky miliard eur. Náklady na vybudování sítě VRT se momentálně odhadují na přibližně 800 miliard korun.
Maximální rychlost až 320 km/h
Síť budoucích VRT budou tvořit úseky z Drážďan přes Ústí nad Labem do Prahy, dále z Prahy přes Brno do Ostravy a následně do Polska či z Brna směrem na Břeclav, Bratislavu a Vídeň. Do budoucna se počítá i s VRT mezi Prahou, Hradcem Králové a polskou Vratislaví či odbočkou z hlavní drážďanské trati do Mostu. Rychlé vlaky by mohly propojit také Prahu s Plzní a Mnichovem. Nové tratě jsou projektované místy na rychlost až 320 km/h s tím, že se může v budoucnu zvýšit až na 350 km/h. Většina úseků nových VRT bude určena jen pro osobní dopravu, jen mezi Ústím nad Labem a Drážďany budou novou trať v Krušnohorském tunelu využívat i nákladní vlaky. V různé fázi přípravy jsou také jednotlivé terminály VRT, naposledy jsme vyhlásili vítěze tendru pro Jihlavu. V polovině března jsme pak vypsali výběrové řízení na architektonický návrh dopravního terminálu v Hranicích na Moravě, který bude společný pro vysokorychlostní i konvenční železnici.
Pocitová mapa přinesla množství podnětů
Novinkou v přípravě budoucích tratí je pocitová mapa, kterou jsme poprvé představili v Praze. Lidé měli možnost v souvislosti s přípravou vysokorychlostní železnice označit pro ně důležitá či málo přívětivá místa. Celkem se sešlo přes dva tisíce podnětů, většina se zaměřila na podporu hodnotných míst, třetina upozornila na problémy v území. S připomínkami už pracují urbanisté, kteří je vkládají do koncepce území, kterým nová trať prochází. Projekt v Praze zahrnuje novostavbu kolejí z Běchovic na Zahradní Město a dále na hlavní nádraží a dostavbu čtvrté koleje mezi Běchovicemi a Libní. Například v Praze 10 se většina příspěvků týkala očekávané Drážní promenády, která nahradí zrušené železniční koleje ve Strašnicích. Od ní si lidé slibují novou pěší zónu s cyklistickým propojením a revitalizaci zanedbaných ploch. Připomínky z Prahy 15 zdůrazňují například unikátní charakter mokřadu Triangl. V Dolních Počernicích se opakují návrhy na novou vlakovou zastávku v Hostavicích, přesun nástupišť v Dolních Počernicích blíž k jejich centru nebo zlepšení dostupnosti zastávky z Jahodnice. V Libni občané poukazují na nepřívětivé prostředí železniční stanice a značné množství bariér pro chodce.
Budoucí VRT propaguje i nový web
U příležitost konference VRT Realita budoucnosti jsme veřejnosti představili nové logo vysokorychlostních projektů a také web. Na webu vrtky.cz najdete široké spektrum informací o významu budoucích VRT, o jejich přípravě i například o tom, jaké vlaky na nich budou jezdit. Najdete zde také termíny prezentačních akcí, které navštíví naši experti. I během letošního roku se chystá celá řada veřejných akcí za účasti VRTmobilu, pravidelné diskuze o různých aspektech VRT se budou pravidelně konat v obou našich informačních centrech.