Volný čas

Pojeďte s námi za romantikou, dobrodružstvím a objevováním nových míst!

Léto je ideálním obdobím pro cestování a poznávání různých zákoutí naší vlasti. Řada míst je spojena s historií železniční dopravy u nás, jinde zase přitahují zájem návštěvníků unikátní železniční stavby. Zveme vás na cestu za některými zajímavostmi, a to jak jinak než vlakem.

Na počátku července uplynulo přesně 185 let od příjezdu prvního parního vlaku na naše území, přijel konkrétně z Vídně do Břeclavi a Brna. Historie železniční dopravy u nás se ale začala psát v jižních Čechách, kde v roce 1832 začal provoz na koněspřežné železnici z Českých Budějovic do Lince. Dodnes se z ní moc nedochovalo, protože dnešní trať z větší časti kopíruje její trasu. Něco ale přece. Přímo v metropoli Jihočeského kraje je domek původní koněspřežky, ve kterém je její muzeum. V Holkově se zachovala staniční budova s koňskou stájí, nedaleko Velešína naleznete zachovalý násep a mostek s dřevěnými kolejnicemi. Přes něj vede kolej, která je kopií původního železničního svršku z roku 1828. Bývalá staniční budova slouží jako muzeum dráhy i v Bujanově. Pokud jsme v jižních Čechách, nesmíme zapomenout navštívit ani populární Bechyňku. První elektrická dráha ve střední Evropě mezi Táborem a Bechyní je v provozu od roku 1903 a dodnes je na ní v provozu původní elektrický vůz, jezdí o víkendech a střídá se s novější elektrickou lokomotivou. A jižní Čechy do třetice. Při jízdě vlakem z Českých Budějovic do Prahy můžete obdivovat unikátní viadukty či tunely na nově postavené trati. Moderní trať míjí za Táborem i bývalou stanici Střezimíř, kde si uděláme další zastávku.

Pákovou drezínou po části staré trati
Pro milovníky netradičních zážitků a romantiky opuštěných železničních kolejí zde totiž spolek Železnice Česká Sibiř nabízí zážitkové jízdy pákovou drezínou. Zároveň ve stanici a na zrušené dráze vzniká železniční skanzen. Od července do srpna nabízí spolek vyjížďky ze Střezimíře k obci Mezno. Trasa měří dva kilometry v jednom směru a výletníci se po ní musí vrátit i zpět. Samotná jízda není nijak zvlášť fyzicky náročná, ale ti, kteří nejsou zvyklí na pohyb, se nejspíš zapotí. V jižních Čechách ještě chvilku zůstaneme, ale přesuneme se na jejich jihozápadní okraj do okolí Volar či Vimperka. Zde se ocitnete ve světě šumavských lokálek, tratí protínajících kouzelnou horskou přírodu a vedoucích do míst, kam se jinak než vlakem jen tak nedostanete. O propagaci těchto lokálek se stará Stifterův pošumavský železniční spolek Vimperk, který také každoročně pořádá řadu akcí spojených s těmito tratěmi. Nejznámější je tradiční Léto s párou. Opouštíme jižní Čechy a míříme na západ. Na Šumavě ale ještě chvíli zůstaneme. Další naší zastávkou je Železná Ruda-Alžbětín, nádraží rozdělené státní hranicí. V jeho německé části je expozice historie bavorských lokálek včetně unikátních vozidel. Nedaleký Špičák je pak známý svým tunelem, který stále patří mezi nejdelší u nás.

Přes město piva do Bezdružic
Plzeň je sice více známá jako město piva, ale železnice je tady také doma. Krajská metropole je významným železničním uzlem a zdejší továrnu Škoda opouštěly v minulosti legendární parní i elektrické lokomotivy. Historická budova na hlavním nádraží prošla rozsáhlou rekonstrukcí a září novotou. Odsud jezdí přímý vlak na jednu z nejkrásnějších a nejzajímavějších českých lokálek – z Pňovan do Bezdružic. Vlak přejede unikátní most přes Hracholuskou přehradu a míří do cílové stanice, kde je v objektu historického skladiště muzeum věnované historii železniční dopravy na Plzeňsku. Každoročně se tady také pořádá Bezdružické parní léto.

V sousedním Karlovarském kraji stojí za návštěvu a projížďku vlakem lokálky vedoucí z údolí do vrcholných partií Krušných hor. Až téměř pod jejich nejvyšší vrcholy jezdí vlak z Mostu do Moldavy v Krušných horách, ale to už jsme v kraji Ústeckém. V památkové chráněné budově stanice Dubí vzniká postupně malé železniční muzeum. Prozatím je zde přístupná dopravní kancelář a místnost přednosty. V budoucnu zde bude expozice osobní a zavazadlové pokladny a čekárna, která by měla sloužit svému původnímu účelu. Nedaleko Ústí nad Labem, v kopcích Českého středohoří, se nachází železniční muzeum v Zubrnicích, osadě, která je sama o sobě unikátním skanzenem. Do muzea se dá dostat vlakem po obnovené trati z Velkého Března, v sezóně sem jezdí přímé vlaky z Ústí nad Labem a po pár kilometrech jízdy se ocitnete v úplně jiném světě.

Zubačkou na pomezí Jizerských hor a Krkonoš
Za další unikátní památkou to můžeme vzít opět vlakem z Ústí nad Labem přes Děčín a Liberec. Mimochodem, tato trať je jasným důkazem tvrzení, že i cesta může být cíl. A nejde je o jízdu po kamenném viaduktu u Noviny. Pár kilometrů za Libercem, v Tanvaldu, začíná nejstrmější železnice u nás. Na její trase do Kořenova bylo nutné dokonce instalovat ozubnici kvůli velmi prudkému stoupání. Ozubnicovou lokomotivou se zde letos z důvodu špatného stavu trati nesvezete, v Kořenově vás však čeká řada tradičních akcí s doprovodným programem a návštěva zdejšího muzea ozubnicové železnice či výtopny. Následuje další cesta vlakem do Jaroměře. Zdejší výtopnu netřeba fanouškům železnice představovat. Železniční muzea jsou také například v Pardubicích-Rosicích nad Labem, Rokytnici nad Orlicí a nově se muzejní expozice buduje v Dolní Lipce. Ale i tratě na pomezí Čech a Moravy v tomto regionu obsahují řadu unikátních technických památek. Přes Horní Lipovou s malou muzejní expozicí míříme do Třemešné ve Slezsku, výchozí stanice unikátní úzkorozchodné dráhy do Osoblahy. Ta nabízí jak provoz pravidelných vlaků, tak vlaků mimořádných v čele s parní lokomotivou.

Za průmyslovými lokomotivami na Brněnsko
Čas se neúprosně krátí, odjíždíme dále směrem na jih. Přes Olomouc s muzeem Českých drah v historickém depu a železniční mekku Českou Třebovou nás čeká návštěva areálu bývalého šamotového závodu v Mladějově na Moravě se sbírkou úzkorozchodných průmyslových lokomotiv, historických motocyklů, bagrů a buldozerů, traktorů a další zemědělské i stavební techniky. I zde je možné svézt se vláčkem. To koneckonců platí i pro muzeum průmyslových železnic ve Zbýšově u Brna. Jde o bývalou uhelnou vlečku z roku 1862, kterou obecně prospěšná společnost Regionální úzkorozchodné železnice přestavěla a přestavuje na muzejní dráhu. Největším lákadlem pro milovníky železnice na Brněnsku jsou jízdy historickým motorovým vlakem z Břeclavi do Lednice, kde již běžné vlaky nejezdí. Další naší zastávkou v putování po železničních zajímavostech je trať Telč – Slavonice na pomezí Kraje Vysočina a Jihočeského kraje. I zde se v létě koná řada kulturních akcí a každoročně tu vyjíždějí vlaky tažené parní lokomotivou. Naši krátkou exkurzi ukončíme ve středních Čechách, kde si zájemci o železnici jistě nenechají ujít návštěvu Železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka, hornického skanzenu v Solvayových lomech nedaleko Berouna či Kolínské řepařské drážky. A pokud by snad nepřálo počasí, jistí to návštěva největšího modelového kolejiště v centru Prahy – Království železnic.

Přejeme vám krásné léto a budeme moc rádi, když se s námi podělíte o vaše zážitky. Psát můžete na adresu redakce@spravazeleznic.cz.