Infrastruktura

Odstartoval nejambicióznější projekt v historii české železnice

Od 1. srpna musí dopravci, jejichž vozidla mají příslušnou palubní jednotku a řídí je proškolený strojvedoucí, jezdit na tratích s instalovaným systémem ETCS výhradně v režimu této revoluční novinky. Plánovaný výhradní provoz pak odstartuje na počátku příštího roku.

Zavedení ETCS na českou železnici je podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře nejambicióznějším projektem v její historii. Stejný názor má i generální ředitel naší organizace Jiří Svoboda, který prý ještě nezažil obtížnější úkol. Po spuštění výhradního provozu ETCS na hlavních tratích v lednu příštího roku pojede měsíčně pod dohledem evropského zabezpečovače zhruba 50 000 vlaků. Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to bude představovat 42 procent všech provozních výkonů na celé síti Správy železnic. K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače dojde postupně během čtyř týdnů v lednu příštího roku. Celkem se bude využívat na 622 kilometrech nejvýznamnějších železničních koridorů u nás. Konkrétně jde o tratě Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov (od 1. 1. 2025), Břeclav – Bohumín (od 8. 1. 2025), Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav (od 15. 1. 2025) a Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová (od 22. 1. 2025).

Proškolit se musí strojvedoucí i dispečeři
Pod dohledem ETCS budou jezdit stovky vozidel, proškolit se musí více než 1000 strojvedoucích. Znalosti systému budou potřebné také u 500 dispečerů z centrálních pracovišť v Praze a Přerově a u pohotovostních výpravčích, kteří budou připraveni řídit provoz přímo ve stanicích. „Určitě minimálně na začátku vzrostou na dispečery nároky, budou se muset naučit nové úkony a také reagovat na případné výpadky systému,“ říká ředitel CDP Přerov Petr Novák (více v rozhovoru na straně 2). K ověřování správné funkce ETCS a identifikaci případných problémů se od začátku roku uskutečnilo sedm zátěžových zkoušek, během kterých se provedlo celkem 796 jízd vozidel pod dohledem evropského zabezpečovače. Ten správně zafungoval v 97,36 procentech jízd. To znamená, že k rozpadu spojení a následnému automatickému brzdění vlaku došlo v průměru jen u tří ze 100 vlaků. Poslední zkouška proběhla na konci července v úseku Praha-Běchovice – Kolín – Pardubice. Zahrnovala celkem 160 jízd vozidel, žádné nemělo problém s dostupností signálu. Systém tak fungoval správně ve všech případech. 

Prezentace ukázala fungování systému
Jak systém ETCS funguje a jak se díky němu změní práce strojvedoucího prezentovali naši kolegové na zkušebním okruhu VUZ ve Velimi. V hlavní roli byla naše lokomotiva Siemens Vectron s konferenčním vozem. „Zabezpečovač ovládá strojvedoucí pomocí obrazovky, ETCS s ním komunikuje. Rychloměr zobrazuje aktuální a povolenou rychlost,“ popisuje základní prvky Tomáš Konopáč, který má zavádění systému ETCS na českou železnici ve své kompetenci. Podle jeho slov ETCS dohlíží na práci strojvedoucího a kontroluje jízdu vlaku. Jeho rychlost přitom musí být vždy pod povoleným limitem, který se s blížícím se omezením rychlosti či návěstidlem nedovolujícím další jízdu postupně snižuje. Pokud by se tak nestalo, mobilní jednotka ETCS nejprve strojvedoucího upozorní a pokud nedojde k jeho reakci, následně aktivuje brzdy vlaku. Obrazovka také například upozorňuje na vzdálenost k omezení rychlosti či na jiné mimořádné události, které se mohou na trati před příslušným vlakem vyskytnout.

Bezproblémový výhradní provoz na Olomoucku
Ačkoli na vybraných hlavních železničních koridorech začne výhradní provoz vlaků pod ETCS teprve v lednu příštího roku, již od počátku loňského roku se jezdí v režimu tohoto evropského zabezpečovacího systému na zmodernizované trati z Olomouce do Uničova. Měsíčně po ní projede přibližně dva tisíce vlaků, aktuální průměrná dostupnost ETCS dosahuje 99,5 procenta jízd. Zkušenosti z této trati nyní pomáhají s rozjezdem ETCS na hlavních koridorech.