Infrastruktura

Nový most přes Vltavu na pražské Výtoni zná svou možnou podobu

Naše státní organizace představila veřejnosti vítězný návrh budoucí podoby tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajícího železničního mostu na pražské Výtoni. Vzešel z vyhlášené soutěže architektů, které se zúčastnilo celkem 12 přihlášených týmů.

Soutěž na budoucí podobu mostu byla vyhlášena 3. května loňského roku. Správa železnic zvolila i na základě konzultace s Českou komorou architektů formu soutěžního dialogu, protože klasická anonymní architektonická soutěž byla vyhodnocena jako riziková z hlediska možného zpochybnění výsledků. Ještě před rozhodnutím vypsat soutěž se totiž veřejnost měla možnost seznámit se třemi možnými řešeními, jejich autoři by se tedy soutěže nemohli zúčastnit, nebo by v opačném případě nebyly dodrženy podmínky anonymity soutěžících. Autorům těchto tří návrhů přitom správce železniční infrastruktury a budoucí investor projektu chtěl umožnit, aby prokázali v soutěži výhody svých navrhovaných řešení. Proto byli k účasti v soutěžním dialogu vyzváni přímo a zároveň se jej mohl zúčastnit kdokoli další, pokud splnil stanovená kritéria.   

Počítá se s tříkolejným přemostěním

Cílem soutěžního dialogu bylo najít řešení tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajících železničních mostů. „Požadavek na rozšíření na tři koleje v tomto traťovém úseku vyplývá z aktualizované studie proveditelnosti řešící zaústění 3. tranzitního koridoru do železničního uzlu Praha, kterou schválilo Ministerstvo dopravy. Ta počítá s výhledovým rozsahem dopravy, pro který není současné dvoukolejné přemostění postačující. Podmínkou bylo respektování požadavků památkové ochrany v největším možném rozsahu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Všechny návrhy posoudila hodnotící komise, kterou tvořilo 11 členů. Vedle zástupců Správy železnic a Magistrátu hl. města Prahy v ní také zasedli nezávislí odborníci na mosty, kteří působí i jako pedagogové na ČVUT, dále členové Klubu Za starou Prahu a architekti. Na samotném vyhodnocení nejlepších řešení spolupracovali rovněž odborníci z Národního památkového ústavu nebo Městských částí Praha 2 a Praha 5.

Most bude i nadále sloužit pro pěší a cyklisty

Navržené řešení mělo respektovat současné technické požadavky s některými výjimkami, které byly stanoveny tak, aby soutěžní návrhy mohly zahrnovat i zachování stávající ocelové konstrukce. Toto řešení nebylo v rámci zadání vyloučeno a také část posuzovaných soutěžních návrhů s jejím využitím počítala. Z hlediska celoměstského významu bylo v zadání jasně stanoveno, že nový most musí sloužit také pro pěší a cyklistické propojení obou břehů Vltavy. To je totiž jeden z jeho hlavních významů. Na obou březích je pak nutné zajistit návaznost na pěší a cyklistické trasy. Návrhy nového mostu musely rovněž zohlednit požadavky na vznik nové železniční zastávky na Výtoni, která bude sloužit jako přestupní uzel mezi různými druhy hromadné dopravy, zejména mezi vlakem a tramvají. Do prvního kola soutěžního dialogu se přihlásilo 12 týmů, po vyhodnocení se jejich počet snížil na polovinu. Zbylá šestice dostala možnost své návrhy na základě připomínek z prvního kola dopracovat a znovu je představit hodnotící komisi. Na začátku září předložili svá finální řešení formou nabídky. Jako nejlepší vybrala komise návrh od společnosti 2T engineering. Ta nyní zpracuje podrobnější studii, která bude sloužit jako podklad pro vytvoření dokumentace pro společné povolení stavby.