Infrastruktura

Nový most přes Orlík má hotovou konstrukci

Stavba nového železničního mostu přes Orlík, která začala na jaře 2022, je ve finále. Stavbaři aktuálně dobetonovali poslední část nosné konstrukci a k dokončení hrubé stavbu zbývá už jen dodělat betonové římsy.

Nový most vzniká v těsné blízkosti starého mostu z roku z roku 1889. Osy obou mostů dělí pouhých devět metrů. Na starém mostě skončí provoz v polovině srpna, na trati mezi Pískem a Táborem začne výluka, při níž stavbaři budou trať napojovat na nový most. Provoz by měl být na nový most převeden na konci listopadu 2024.

Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce. Rychlost na novém mostě bude 70 km/h, po starém se kvůli jeho zchátralosti dnes jezdí 20 km/h. Most je připraven i na budoucí případnou elektrizaci trati. Do té doby ale České dráhy pro trať počítají s novými motoráky RegioFox, které na starý most nemohou. Dočasně tak obsluhují trať České Velenice – Veselí nad Lužnicí.

Oblouk nového mostu má rozpětí 156 metrů, čímž předčil dosavadní českou jedničku Podolský most (150 m). Jde tak o největší železobetonový oblouk v tuzemsku.

Na postup prací se můžete podívat na videu: https://www.youtube.com/watch?v=gR688vGt-kk