Provoz

Ničivé povodně prokázaly význam spolupráce v rámci naší organizace

V polovině září zasáhly část naší země ničivé povodně, které způsobily rozsáhlé škody i na železniční infrastruktuře. Zejména na severní Moravě byly velkou vodou zasaženy nejen koleje, ale také nástupiště, staniční budovy či měnírny elektřiny.

Velká voda zastavila provoz vlaků na téměř šesti desítkách traťových úseků, a to včetně části hlavního železničního koridoru mezi Hranicemi na Moravě a Bohumínem. Nejvážnější situace byla a stále ještě je v Moravskoslezském kraji, a to zejména na Ostravsku a Opavsku, v Olomouckém kraji pak v podhůří Jeseníků, všechny nejvíce postižené oblasti patří pod Oblastní ředitelství Ostrava. Jakmile byly zjištěny prvotní škody, kolegové z různých OŘ se okamžitě zapojili do záchranných a obnovovacích prací. Byly vytvořeny speciální týmy, které se zaměřily na nejvíce postižené úseky železniční sítě. Díky rychlé koordinaci a nasazení pracovníků se podařilo minimalizovat dopady povodní na železniční dopravu. Zejména na Ostravsku se postupně vystřídaly skupiny z oblastních ředitelství v Brně, Hradci Králové, Praze, Ústí nad Labem a Plzni.

Podpora byla také technická
Jedním z klíčových aspektů úspěšné obnovy byla technická podpora a vybavení, které poskytla ostatní OŘ. Byly zapůjčeny speciální stroje a zařízení, jako jsou vysoušeče, čerpadla a těžká technika, které byly nezbytné pro odstranění následků povodní a obnovu poškozených tratí. Jednotliví přednostové odborných správ koordinovali celou situaci a podávali ucelené informace o dílčích postupech na mnohých úsecích v obvodu OŘ Ostrava. Velké poděkování patří i firmám, které se rovněž zapojily do procesu a urychlily jednotlivé dodávky materiálu. Díky intenzivní spolupráci a nasazení pracovníků z různých OŘ se podařilo obnovit provoz na klíčových úsecích v rekordně krátkém čase. Necelý týden po zastavení dopravy začaly například jezdit vlaky do Ostravy. Podle předem vypracovaného postupu došlo k postupným úpravám mostů, náspů a dalších kritických částí infrastruktury. Zcela zásadní bylo rozebrání venkovních prvků, jejich následné poskládání a přezkoušení. Pracovníci vyměnili i řadu elektronických součástek, například trafa, svorkovnice nebo elektromotory. Dále se obnovovací práce týkaly návěstidel i přestavníků. Velká pozornost se soustředila na kolejové obvody, které mají funkci detekce vlaků v kolejišti. Nezbytnou součástí všech oprav byly i očišťovací práce, které připravují jednotlivé úseky na opětovné zapojení do provozu.

Opravovat se bude nejméně rok
Opravit všechny poškozené tratě bude trvat nejméně rok. Drtivá většina úseků se zastaveným provozem je už sice sjízdná, obnova dalších však potrvá mnohem déle. Do konce letošního roku by se mělo začít jezdit alespoň provizorně z Hanušovic do Branné na Šumpersku, aby se lidé mohli vlakem dostat do zimních středisek. Zde budou další opravy nutné ještě i v příštím roce. V severní části Jesenicka záplavy na řadě míst poničily železnici fatálně a jejich obnova bude časově ještě náročnější. Jedná se například o tratě Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku či Mikulovice – Zlaté Hory. Sem se vlaky pravděpodobně vrátí až ve druhé polovině příštího roku. Naopak už v polovině října se podařilo vrátit do provozu klíčovou železniční spojnici Ostravy a Opavy. Na úseky ze Skrochovic do Krnova a Jindřichova ve Slezsku a z Rudy nad Moravou do Hanušovic se provoz po záplavách vrátí ještě letos.

Symbol povodní z roku 1997 opět pod vodou
Téměř likvidační se staly povodně v roce 1997 pro trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Velká voda zde odnesla části kolejiště a trať byla na zrušení. Stala se jedním ze symbolů tehdejších rozsáhlých povodní, které shodou okolností zasáhly stejný region jako letos. Zachránit se ji podařilo jen díky Svazku obcí údolí Desné, který trať koupil, opravil a dnes ji provozuje. I letošní povodně se na ní podepsaly, škody nejsou ale tak fatální jako přes 27 lety a vlaky by se sem měly vrátit ještě letos.