Tiskové zprávy

Na trať do podorlické průmyslové zóny se vejde víc vlaků, nově pojedou na elektřinu

Důležitá železniční spojnice do průmyslové zóny Solnice/Kvasiny projde výraznou modernizací. Trať získá vyšší kapacitu zejména pro nákladní dopravu, cestující se navíc můžou těšit na pohodlnější a rychlejší jízdu. Díky zavedení elektrických vlaků bude železnice v orlickém podhůří šetrnější k přírodě. Správa železnic dnes slavnostně zahájila první dvě etapy prací, úplně hotovo bude v roce 2027. Část nákladů uhradí EU.

Celý projekt je rozdělený do tří stavebních etap. Výsledkem bude celková rekonstrukce a elektrizace traťového úseku z Týniště nad Orlicí přes Častolovice do Solnice.

Díky modernizaci trati se zlepší zásobování výrobních závodů v důležité průmyslové zóně Solnice/Kvasiny. Nová nákladní stanice v koncovém úseku navíc zjednoduší sestavování vlaků s novými automobily. Potenciál ale cítíme i v osobní dopravě, nově bude možné jezdit přímým elektrickým vlakem mezi Hradcem Králové, Rychnovem nad Kněžnou a Solnicí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

„Kapacitu trati zvýší dvě nové výhybny, narovnání některých oblouků pak umožní zavést traťovou rychlost až 120 km/h. Kompletní přestavbou projde kolejiště v Týništi nad Orlicí,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stavbaři dále zrekonstruují nástupiště na zastávkách Lípa nad Orlicí a Čestice, které získají bezbariérový přístup i nové informační tabule s odjezdy vlaků. Obnovou projde také most přes řeku Bělou v Častolovicích.

Během jednotlivých stavebních etap bude probíhat výstavba základů stožárů, následně se v příštím roce natáhne v celém úseku z Týniště nad Orlicí do Solnice trolejové vedení. Vlaky budou využívat střídavou napájecí soustavu.

Modernizaci a elektrizaci trati Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice provedou společnosti Eurovia CZ; Chládek a Tintěra, Pardubice a GJW Praha. Celkové náklady na všechny stavby dosahují přibližně 6,7 miliardy korun.

Realizace stavby Zvýšení kapacity trati Týniště n. O. – Častolovice – Solnice, 4. část je schválena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 3 186 327 722 Kč. Schválená míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, výše dotace může činit až 2 572 959 635 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Soubory ke stažení

tisková zpráva ke stažení.pdf (102.6 kB) pdf