Aktuality
Na letiště by vlaky mohly jezdit tunelem přes Střešovice
Necelé tři kilometry mezi Dejvicemi a Veleslavínem sice osobní vlak zvládne za šest minut, zároveň jsou překážkou výstavby vlakového spojení Prahy s letištěm. „Úsek naráží na zásadní věc a tou je hustota obydlení,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.
Komise ministerstva dopravy teď vybírá ze tří tras. Kromě modernizace stávající trati, kterou ale kritizuje Praha 6, je variantou částečně zahloubená odbočka na Ořechovku. Správa železniční dopravní cesty pak začala zvažovat novou variantu, která zahrnuje dva ražené jednokolejné tunely přes Střešovice. „V Dejvicích by do kopce zajel a v pražských Střešovicích z kopce vyjel,“ přiblížil Ptačinský.
Úsek by cestující mohli projet výrazně rychleji. Místo šedesátikilometrové rychlosti by vlak mohl jet až stokilometrovou. Výhodou je rovněž přesun stavebních prací pod zem.
„Podzemní varianta je ta, kterou zásadně požadujeme, protože jakákoli nadzemní varianta by vedla k jednoznačnému zhoršení kvality života na Praze 6,“ uvedl starosta této městské části Ondřej Kolář (TOP09).
Tunely by projekty prodražily
Celý projekt by měl stát zhruba 20 miliard korun, tunelová varianta by nicméně rozpočet tratě ještě zvedla, a to asi o tři miliardy korun. „Dával bych přednost, aby šla celá pod zem až po nádraží Veleslavín, ale je debata s Evropskou komisí, jestli nám tuhle variantu zaplatí,“ přiblížil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Počítá se s tím, že z nádraží Veleslavín pak vlaky budou pokračovat směrem do Kladna s odbočkou na letiště. O posledním chybějícím úseku by měla komise ministerstva dopravy rozhodnout nyní.