Rozhovory
Kontroly dodržování všech pravidel a směrnic na dráze budou důkladnější
Od 1. ledna prošel Drážní úřad řadou změn. Jaké byly ty zásadní a jak se změnily jeho kompetence?
Od ledna letošního roku přešla veškerá agenda povolování staveb na železnici podle stavebního zákona na nově vzniklý Dopravní a energetický stavební úřad, zřízený pod Ministerstvem dopravy. Zůstávají nám ale činnosti související s bezpečností drah a drážního provozu, které vyplývají ze zákona o dráhách. Největší část naší práce se týká železnice. U drah tramvajových či trolejbusových a u metra pak pouze schvalujeme a následně kontrolujeme drážní vozidla. Jinak náš úřad v posledních letech plní stále více povinností spojených s železniční dopravou, které mají přímou návaznost na Evropskou unii. Jiným slovy, úkoly dohledu a kontroly, které vyplývají z evropských směrnic, jsou čím dál rozsáhlejší. Proto zůstává naše agenda poměrně široká a hodně se soustředíme na hloubku kontrol. Je to znát i na bezpečnostní kultuře dopravců a provozovatelů drah a na údržbě vozidel. Vnímáme, že se zlepšuje.
Jedním z hlavních témat letošního roku je příprava spuštění systému ETCS na některých hlavních koridorech od začátku příštího roku. Co si slibujete od činnosti pracovní skupiny, jejímiž členy jsou i zástupci Drážního úřadu?
Pracovní skupinu jsme svolali poprvé v říjnu loňského roku. Jejím cílem je především propojit všechny subjekty, které jsou do zavádění systému ETCS zapojeny. Jedná se o provozovatele infrastruktury, kterým je Správa železnic, dále dodavatele traťové a palubní části ETCS, dopravce i výrobce vozidel a Výzkumný Ústav Železniční. Potřebovali jsme nastavit platformu pro intenzivní komunikaci a rychlou výměnu informací. To se podařilo.
Bude tedy možné spustit příští rok výhradní provoz pod ETCS na stovkách kilometrů tratí?
Skupina pracuje s nadstandardním nasazením a vyhodnocování dat z provozu již přináší první výsledky. Probíhají zátěžové testy dalších úseků i mimo trať Olomouc – Uničov, kde je zaveden výhradní provoz. Tyto testy simulují v danou chvíli na daném úseku výhradní provoz tak, aby bylo možné shromáždit co největší množství dat o případných nedostatcích instalovaného systému ETCS, nebo naopak jeho správné funkčnosti. Jsem rád, že do toho všichni dávají maximum a že se do testování s takovou energií zapojili i dopravci. Věřím tomu, že spuštění výhradního provozu na vybavených koridorových tratích od 1. ledna 2025 je reálné.
V loňském roce došlo k meziročnímu poklesu projetí návěstidel. Díky čemu nastal tento pozitivní vývoj? Jaká je situace s prověřováním míst, která byla identifikována jako ta s opakovaným projetím návěstidel?Předpokládám, že se jedná o souběh více faktorů. Chci věřit, že pokles je daný i tím, že si strojvedoucí v důsledku hrozících sankcí dávají větší pozor. Ale jak říkáte, proběhla analýza míst s větším počtem projetých návěstidel; postupně je prověřujeme a hledáme příčiny, proč k tomu dochází. V Poříčanech a Praze-Libni jsme některé nedostatky identifikovali a už došlo i k nápravě. Další na řadě je Brno. S tím úzce souvisí základní myšlenka celé evropské bezpečnostní koncepce. Po každé mimořádné události je potřeba provést vyhodnocení dané události a analýzu rizik, poznatky pak aplikovat do bezpečnostních postupů a plánů. To platí pro provozovatele dráhy i pro dopravce. Ti také zpracovávají vyhodnocení každé mimořádné události a celou zprávu pak předávají Drážnímu úřadu. Posun musí nastat právě v tom, že se závěry promítnou do dalších činností a případné nápravy příčin. A to je něco, co budeme v letošním roce důsledně kontrolovat.
Od června 2022 musí mít všechna vozidla pohybující se po českých tratích certifikovaný subjekt pro jejich údržbu. Projevilo se to již ve stoupající úrovni údržby železničních vozidel v ČR a obecně technické úrovni vozidel u nás?
Ano, projevilo. Všichni si v důsledku povinné certifikace museli nastavit a sepsat postupy týkající se údržby vozidel. Už certifikační proces znamenal, že jsme subjekty zodpovědné za údržbu zkontrolovali a budeme kontrolovat i nadále v pravidelných intervalech. Jde především o vlastní uplatňování nastavených postupů v praxi. Tlak na jejich dodržování i postupná obnova vozového parku našich dopravců znamenají zlepšování technické úrovně železničních vozidel, která se po českých kolejích pohybují.
Drážní úřad se mimo jiné aktivně zapojil také do bezpečnostní kampaně BudesNamChybet.cz. Jaká je role vašeho úřadu v této kampani a jaké jsou nejčastější přestupky ve vztahu chodců či cyklistů k železnici? Lze jim efektivně předcházet?
My máme v této kampani roli jakýchsi garantů právě z bezpečnostního hlediska. Kampaň se zabývá především faktem, že je potřeba dbát zvýšené opatrnosti v blízkosti kolejí. A že vstup do kolejiště nebo do jeho blízkosti v místech, kde to není výslovně povoleno, je zakázaný, a hlavně vysoce rizikový. Nejčastějšími přestupky je zkracování si cesty přes koleje v místech, kde je to zakázáno, a už zmíněné podcenění nebezpečí. Sem patří mladiství, kteří si například chtějí natočit video, jak jedou mezi vagony, šplhají po odstavených vagonech, procházejí se po kolejích nebo se prostě jen v blízkosti kolejí pohybují se sluchátky na uších a nevnímají okolí. Předcházet těmto nebezpečným situacím lze asi pouze širokou osvětou.