Provoz
Drony budou pomáhat nejen s monitoringem nepřístupných prostor
V tomto konkrétním případě se jednalo o využití dronu na snímkování střechy nádražní budovy ve stanici Bzenec-Přívoz, která je určena k rekonstrukci. Použil se zde také přenosný mobilní skener BLKtoGO, používaný na skenování interiérů budov. Ve spolupráci se Správou pozemních budov OŘ Brno se interiéry naskenovaly, získaná data následně vektorizovaly, aby byly k dispozici pro projekční práce.
Velkou výhodou je, že lze následně všechno vyhodnotit z kanceláře a není potřeba se vracet do místa měření například z důvodu zapomenuté míry. Kromě vytvoření půdorysu budovy je možné v kterémkoliv místě provádět řezy, zobrazovat elektrické zásuvky, přesnou polohu oken a dveří či mít podrobně zobrazené krovy. Skener dokáže každou sekundu zaměřit přibližně 400 tisíc bodů.
Využití skeneru se jeví jako vysoce efektivní, protože terénní práce zaberou pouze zlomek času s neporovnatelně více vypovídajícími daty, než tomu bylo doposud s využitím jednoduchých měřických pomůcek. Výsledky je možné využít pro vytvoření a doplnění stávající chybějící projektové dokumentace, pro vytvoření nové projektové dokumentace pro rekonstrukci či opravu, pro potřeby BIM (informační model budovy), či pro doplnění pasportních údajů.
Vize do budoucna je taková, že z konkrétní odborné správy přijde na geodézii konkrétní požadavek. Geodeti zajistí vybudování sítě tzv. vlícovacích bodů, díky kterým je možné dostat objekty do prostorové polohy, resp. do souřadnicového systému, který je základem pro monitoring objektů. Hasičský záchranný sbor díky rozvíjející se spolupráci s úřadem pro civilní letectví bude zajišťovat povolení k vzletům společně za Správu železnic. Díky většímu množství dronů, kterými budou od roku 2024 drážní hasiči disponovat, se bude kapacita pilotů a požadavku na letové hodiny efektivně využívat i pro geodézii. Samotné zpracování a vyhodnocování pak bude provádět železniční geodézie, která je k tomu připravena personálně i technicky.
Dále se také pracuje s variantou, že by se metoda „nálety drony“ mohla využívat i pro vyhodnocování mimořádných událostí O18, kdy Hasičský záchranný sbor by provedl nalétnutí prostoru, Správa železniční geodézie by udělala vektorizaci a pracovník O18 by následně měl možnost odměřovat vzdálenosti a posuzovat situaci v pohodlí kanceláře.
Od využití těchto moderních a inovativních technologií si Správa železniční geodézie slibuje kromě efektivity také zvýšení atraktivity Správy železnic jako zaměstnavatele pro „mladou generaci“ a snížení doby potřebné pro získání dat v terénu.
Monika Hlávková