Infrastruktura

Dnes staveniště, za rok nová trať. Práce postupují rychlým tempem

Již přibližně rok a čtvrt se ve stanici Praha-Bubny a v úseku do budoucí zastávky Praha-Výstaviště pohybují namísto vlaků stavební stroje. Lokalita se mění k nepoznání. Výrazně pokročila výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, stejně jako navazujících estakád.

Projekt modernizace železnice mezi Bubny a Výstavištěm je součástí jedné z nejvýznamnějších investic na české železnici, moderního spojení mezi centrem Prahy, Letištěm Václava Havla a Kladnem. Zatímco před rokem se hlavně odstraňovaly náspy a likvidovalo původní kolejiště, dnes už je v pokročilém stadiu výstavba nové železnice. To platí i o budoucí stanici Praha-Bubny, která cestujícím umožní přímý přestup na metro linky C i na tramvaje. Důležité také je, že nádraží je součástí plánů na vybudování budoucí nové čtvrti Bubny-Zátory. V objektu s úctyhodnými celkovými rozměry 250 x 50 metrů probíhá momentálně betonáž pohledových sloupů a stropů. Stavbaři při ní používají speciální příměsi, které zesvětlují klasický beton. Jen pro informaci – při betonáži stropní desky v každé z pěti úrovní uloží dělníci do bednění 1 450 krychlových metrů betonu.



Na novou budovu, umístěnou několik set metrů od té původní, navazují dvě dvoukolejné estakády – jedna pro trať směrem na Kladno, druhá pak pro koleje vedoucí do Kralup nad Vltavou. Nová trať na Kladno následně povede po téměř 559 metrů dlouhé estakádě přes Bubenskou ulici a naváže na ni most přes ulici Dukelských hrdinů. Ten už je na svém místě, na estakádě je kompletně dokončená spodní stavba a probíhá budování nosné konstrukce na jejích jednotlivých částech. Původní ocelový most skončil v majetku Národního technického muzea a bude vystaven v plánované expozici na Masarykově nádraží.

„Kompletní rekonstrukcí prochází Bubenská ulice, do které se o prázdninách vrátí silniční provoz. Železniční přejezd s nejmenším možným identifikačním číslem 1 nahradí mostní estakáda. Její dokončení umožní plynulejší a bezpečnější průjezd touto částí Prahy,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Estakáda nahradila bývalý násep, který rozděloval okolí pražského Výstaviště na dvě části, prostor pod ní se využije například i pro park. V okolí bubenské stanice má podle plánů vzniknout úplně nová městská část Bubny-Zátory. Na budoucí zastávce u Výstaviště probíhá výstavba nástupišť a zastřešení, pracuje se i na železničním spodku a opěrných a zárubních zdech. Jelikož nová železnice povede v blízkosti bytové zástavby, bude maximálně odhlučněná s využitím absorbérů hluku a protihlukových stěn.

Stavba obsahuje také lávku pro pěší, která umožní snazší přístup obyvatel Letné na budoucí zastávku Praha-Výstaviště, zároveň se zkrátí cesta do Stromovky. Zde je dokončena kompletní spodní stavba. Nosná ocelová konstrukce je ve výrobě, její instalace by měla proběhnout do konce června. Ve spolupráci s pražským magistrátem a městskou částí Praha 7 pak vzniká asfaltová cesta pro pěší a cyklisty, která po dlouhých letech propojí Holešovice a tzv. Malý Berlín v místě Veletržní a Dělnické ulice. Pro veřejnost se otevře na konci září. Zkušební provoz vlaků na rekonstruovaném úseku začne příští rok v srpnu. Navázat by v nejbližší době měla modernizace úseku mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Dejvice.

Zajímavostí projektu je i spolupráce s hlavním městem Prahou na výstavbě stanice Praha-Bubny. V jejím těsném sousedství totiž Praha chystá výstavbu Vltavské filharmonie, koncertního sálu určeného pro symfonickou hudbu, a tak se už nyní železnice přizpůsobuje těmto plánům, aby se v budoucnu do ní již nemuselo zasahovat. I zde se počítá s maximálním odhlučněním železnice. Pro budoucí zástavbu bude připraveno i vedení trati za samotnou stanicí, kde se budou rozdělovat obě tratě, vedoucí do Kralup nad Vltavou a do Kladna.