Provoz
Cílem Situačního centra je zajistit komplexní informace o řešení mimořádností
V novém sále tak spolu sedí Ústřední dispečer, jeho pravá ruka Hlavní dispečer, dále Hlavní dispečer železniční infrastruktury a Centrální dispečer drážních hasičů. „Nové centrum zastřešuje oblast provozuschopnosti, řízení provozu a Celostátní operační a informační středisko HZS Správy železnic,“ říká ředitel odboru operativního řízení provozu a výluk Tomáš Rolník. Situační centrum momentálně tvoří dispečerský sál a potřebné zázemí pro čtveřici zaměstnanců ve službě, kteří se zde střídají ve 12hodinových směnách a dnem i nocí, v pracovní dny i o víkendu dohlížejí na provoz na dráze. Během posledních dvou měsíců loňského roku probíhaly dokončovací práce, od ledna jede pracoviště v režimu ověřovacího provozu. Ten zatím poběží na dobu neurčitou, jeho cílem je otestovat všechny principy fungování tak, aby se v budoucnu mohlo postavit zcela nové situační centrum v nových prostorách. „Chceme vše dopilovat, poučit se z postupného vyhodnocování provozu současného centra,“ pokračuje dále Tomáš Rolník.
Všechny cesty vedou do situačního centra
Jak tedy nové pracoviště funguje v praxi? Zdejší dispečeři mají nepřetržitý dohled nad fungováním železnice v celé republice. Sbíhají se sem informace o všech poruchách a mimořádných událostí na české železnici. Vedoucím směny je Ústřední dispečer řízení provozu, který také v případě potřeby na operativní úrovni komunikuje se sousedními správci infrastruktury a složkami státu jako jsou policie či armáda, vedení organizace předává aktuální informace o stavu sítě. Ústřední dispečer řízení provozu dohlíží také na provoz v celé síti a práci dispečerského aparátu CDP. Hlavní dispečer řízení provozu vede provozní hlášení a záznam o průběhu směny. Hlavní dispečer infrastruktury dohlíží na práci Dispečerů železniční infrastruktury jednotlivých oblastních ředitelství. Centrální dispečer HZS monitoruje činnost lokálních operačních středisek HZS a zajišťuje jejich koordinaci v případě událostí většího rozsahu. Jeho klíčovým úkolem s ohledem na činnost Situačního centra je zajistit on-line přenos informací o stavu řešení mimořádných událostí ostatním dispečerským pracovištím. Zaměstnanci situačního centra tedy mají přehled o všech provozních stavech železniční sítě a prostřednictvím dispečerského aparátu CDP, dispečerů infrastruktury a operačních středisek HZS tak mohou usměrňovat provozní práci výpravčích a zaměstnanců podílejících se na obnovování provozu v případě závad, poruch a mimořádných událostí.
Jednou z klíčových věcí při fungování situačního centra se velmi rychle ukázala potřeba propojit informační systémy a efektivně předávat i sdílet informace. „Každý z dispečerů zastoupených v centru je zvyklý pracovat s nějakým podpůrným nástrojem, s nějakou aplikací. Jednotlivé aplikace se liší a naším cílem je, aby si aplikace mezi sebou informace vyměňovaly, abychom všichni mluvili společným jazykem,“ dodává Tomáš Rolník. Podle jeho slov by pak bylo možné sdílet informace o vzniku, průběhu, odstraňování následků a obnovování provozu prostřednictvím těchto aplikací a zbavit se tak zbytečné „dvojí“ administrativy.