Rozhovory

Cestování vlakem je pro mě inspirací i zdrojem nových poznatků

Železnice je jeho velkým koníčkem, má pod palcem správu tratí a řízení provozu na nich v dopravně extrémně vytíženém středu Čech. Dnes a denně musí řešit situace, které se týkají tisíců cestujících. To je stručná vizitka Vladimíra Filipa, ředitele Oblastního ředitelství Praha.

Jak dlouho působíte v naší organizaci? Co předcházelo tomu, než jste se dostal na současnou pozici?
Ve Správě železnic působím již 15 let. Po ukončení vysoké školy jsem pracoval na různých provozně-ekonomických pozicích u ČSD, následně ČD a nyní ve Správě železnic. Než jsem se stal ředitelem OŘ Praha, vedl jsem Oblastní ředitelství Hradec Králové.

Chtěl jste vždy působit na železnici? Proč jste se vůbec rozhodl pro práci na dráze?
Ano, vždy jsem chtěl působit na železnici, celý život mi byla blízká. V průběhu života jsem se zajímal o všechny druhy dopravy, ale nejvíce o tu železniční. V rámci cestování, které mám rád, jsem sbíral znalosti i v oblasti železničního zeměpisu. Mé pracovní zkušenosti začínaly ještě za studia na vysoké škole, kdy jsem si udělal provozní zkoušky na průvodčího a vlakvedoucího a následně jsem ve volných chvílích vykonával funkci revizora ČD. Tyto pozice mi umožnily poznat provoz železnice přímo tam, kde se bezprostředně odehrává.

Jaké jsou vaše hlavní pracovní cíle na letošní rok?
Zajistit maximální spolehlivost a bezpečnost železniční dopravy v rámci Oblastního ředitelství v Praze. Naši oblast čekají významné stavby, například na trase Praha-Smíchov – Beroun a na Masarykově nádraží, pokračovat budou stavby Praha-Bubny – Praha-Výstaviště či Mstětice – Čelákovice. Nelze opomenout ani významnou rekonstrukci Branického mostu. Budeme také realizovat cyklickou údržbu koridorů s cílem zvýšit spolehlivost provozu a maximálně eliminovat poruchové stavy. Cílem těchto akcí je provádět opravy co nejvíce v nočních hodinách za současného využití moderních údržbových strojů, což ve výsledku znamená snížení omezení provozu, které se dotýká zejména cestujících. Tyto práce budou probíhat na úsecích dlouhých přes 50 kilometrů. Dalším cílem je zajistit bezporuchový provoz na tratích, které zatím neprošly rekonstrukcemi a jsou klíčové pro nákladní dopravu; zejména se jedná o tzv. pravobřežku, konkrétně v úseku Liběchov – Lysá nad Labem – Nymburk – Kolín. Poslední oprava proběhne na Posázavském pacifiku v úseku Čerčany – Sázava, kterou jsme zkoordinovali s rekonstrukcí mostů v Sázavě. Akci chceme přizpůsobit časově tak, aby byla trať ještě před začátkem letních prázdnin průjezdná a my díky tomu neomezovali tradiční nápor letních turistů, trempů, chatařů či vodáků, kteří zde hojně cestují. K tomu samozřejmě patří každodenní práce, jako je údržba veškerého majetku Správy železnic, který patří pod mé oblastní ředitelství, včetně veřejného prostoru pro cestující. Zde je cílem nabídnout jim veškerý komfort a odpovídající standard železniční dopravy. Rádi bychom rozšiřovali nové typy služeb pro veřejnost, které jsou zvykem v nákupních centrech, třeba fitness centra. Ta plánujeme otevřít v nově opravených výpravních budovách v Praze-Vysočanech, Praze-Radotíně nebo Berouně.

Jaké jsou vaše koníčky? Čemu se věnujete ve svém volném čase?
Jsem rád, že má práce je i mým koníčkem. Rád ve volném čase poznávám zajímavá, nejen železniční místa ve všech koutech naší republiky, ale i za hranicemi. To mi v mé profesi umožňuje i následné srovnávání a případné využití poznaných věcí ke zlepšení v oblasti správy OŘ Praha. Díky cestování mám možnost se setkávat se zajímavými a inspirativními lidmi, kteří jsou stejně zapálení do železnice i dalších odvětví.