Provoz

Bezpečnostní operační dispečink střeží náš majetek

Ochranná služba Správy železnic je jednou z nejmladších složek naší státní organizace. Vznikla teprve v roce 2022 a podstatou její činnosti je ostraha a ochrana majetku Správy železnic. Během jejího krátkého působení už má za sebou ale několik výrazných úspěchů.

Od 1. ledna letošního roku je ochranná služba složkou nově vzniklé organizační jednotky SŽ Facility. V současné době ji tvoří vedoucí skupiny, šest operátorů a 19 hlídačů. Sídlí přímo v centru Prahy, kde je také operační dispečink napojený na kamerové systémy. Prvním střeženým objektem byl Negrelliho viadukt, v dalších měsících se činnost ochranné služby rozšířila o střežení vybraných nádraží. V současné době se s využitím bezpečnostních technologií střeží vybrané objekty Správy železnic na území Prahy. V rámci pilotního projektu dálkového střežení se testuje také využití umělé inteligence s možností jejího rozšíření na další objekty.



Někteří hlídači železnicí doslova žijí
Jak to tedy vypadá v praxi? „Operátor sleduje na monitorech situaci v jednotlivých lokalitách a objektech a v případě nějaké nestandardní situace (bezpečnostního incidentu) vysílá na místo hlídku ochranné služby. Případně vyrozumí určenou kontaktní osobu externí bezpečnostní služby, se kterou má naše organizace uzavřený smluvní vztah,“ popisuje vedoucí skupiny bezpečnostního operačního dispečinku Jan Bobčík. Operátor a pracovníci zařazení na pracovní pozici hlídač pracují v klasickém drážním režimu 12 hodin denní/noční sedm dní v týdnu. Náměstek ředitele SŽ Facility Václav Hruška je hrdý na své podřízené, kteří dosahují v rámci své pracovní činnosti velmi dobrých výsledků. Proto se také s vedoucím této skupiny neustále snaží zlepšovat jejich pracovní podmínky. Ochranná služba při své činnosti využívá služební dopravní prostředky s označením ochranné služby a zvláštním výstražným světlem oranžové barvy včetně dalších technických prostředků potřebných pro výkon služby. Mezi hlídači se najdou pracovníci, kteří železnicí doslova žijí a železnice je pro ně srdcová záležitost. „Stává se, že strážník i v době svého volna, zpravidla při cestě do práce či z práce vlakem objeví nějaký potenciální zdroj problémů a upozorní na něj,“ uvedl Václav Hruška.



Úzká spolupráce s Policií ČR
Pracovníci ochranné služby provádějí kontrolu určených lokalit a pokud zde narazí na osoby vyskytující se v provozované železniční dopravní cestě, požádají je o sdělení důvodu pobytu v těchto místech. Provádí i kontrolu osob pohybujících se ve střežených objektech, u nichž je předpoklad, že se tam pohybují neoprávněně. V případě zjištění páchání protiprávního jednání je o těchto skutečnostech vyrozuměn určený pracovník Správy železnic, případně Policie České republiky nebo Městská policie hl. m. Prahy. Jen za první čtvrtletí vykázali pracovníci ochranné služby ze střežených lokalit v průměru 52 osob za měsíc. Setkávají se přitom s osobami pod vlivem omamných a psychotropních látek, s osobami bez přístřeší a dokonce i s osobami, které mají u sebe sekery, nože a další předměty, které se dají použít jako zbraň. Ve spolupráci s Policií ČR se ochranná služba účastnila součinnostních akcí zaměřených na pátrání po hledaných osobách a preventivních akcí zaměřených na krádeže barevných kovů.