RS Brno – Přerov

V úseku Brno – Přerov je připravována série staveb, díky kterým přibude druhá kolej a konvenční trať se celkově zmodernizuje na maximální rychlost vlaků 200 km/h. Toto RS (Rychlé spojení) bude součástí připravované VRT Praha – Brno – Ostrava (RS 1).

mapa

Rychlé spojení  RS 1, 2 Brno – Přerov
Úsek (odkud kam vede)  Brno – Blažovice – Vyškov – Nezamyslice – Kojetín – Přerov
Kraje Jihomoravský kraj, , Olomoucký kraj
Celková délka (bez sjezdů) 77,2 km
Maximální rychlost 200 km/h
Maximální konstrukční rychlost 200 km/h
Provoz dálková
regionální (příměstská) 
nákladní doprava
Počet mostů – estakád  80
Počet tunelů 6
Počet nadjezdů 28
+ lávky pouze pro pěší a cyklisty 4
Rekonstruované železniční stanice Brno-Černovická terasa,
Brno-Slatina
Letiště Brno-Tuřany
Ponětovice
Blažovice
Holubice
Rousínov
Luleč
Vyškov na Moravě
Ivanovice na Hané
Nezamyslice
Chvalkovice na Hané
Měrovice nad Hanou
Němčice nad  Hanou
Kojetín
Chropyně
Věžky

pozn.: Všechny uvedené údaje jsou pouze orientační a mohou se měnit.

RS Brno – Přerov bude součástí prvního uceleného úseku VRT z Brna do Ostravy-Svinova. Ten bude tvořen právě RS Brno – Přerov a VRT Moravská brána (Brodek u Přerova – Ostrava-Svinov) a měli bychom se na něm svézt už do 10 let.  

Na úseku RS Brno – Přerov se bude jezdit rychlostí až 200 km/ h. I proto se na ní zruší všechny přejezdy a nahradí je mimoúrovňová křížení.  

Modernizované stanice umožní komplexní bezbariérový přístup. Ostrovní nástupiště budou spojena s výpravními budovami podchody a nově umožní přístup osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. V zastávkách se postaví i nová, bezbariérová nástupiště s výškou nástupní hrany 550 mm nad kolejí, která umožní snazší nástup cestujících do vlaků. 

Nedílnou částí staveb jsou rovněž protihluková opatření 

 

V rámci modernizace půjde celkem o pět staveb.  

Modernizace trati Brno – Přerov, 1. stavba Brno – Blažovice 
Projekt počítá s částečnou přeložkou trati mimo obec Ponětovice a kolem letiště Brno-Tuřany při zachování úseku přes Šlapanice. Vlaky mezi Brnem-Slatinou a Blažovicemi tak budou moci využívat dvě dvoukolejné tratě. Součástí stavby je celková rekonstrukce stanice Brno-Slatina, během které se přesunou nástupiště ke stávajícímu silničnímu nadjezdu v ulici Tuřanka. Zastávka Ponětovice se bude nacházet v přesunuté poloze, v plánu je rovněž vybudování nových zastávek Brno-Tuřany a Brno-Černovická terasa. 

 

Modernizace trati Brno – Přerov, 2. stavba, Blažovice – Vyškov 
Předmětem projektu je především výstavba nové dvoukolejné trati v úseku Blažovice (včetně) – Vyškov (včetně), převážně v nové stopě. Na trati se budou realizovat stanice Blažovice, Holubice, Luleč a Vyškov na Moravě a zastávka Rousínov. Stávající jednokolejná trať se zruší. Součástí stavby jsou tři nové tunely, z nichž nejdelší měří téměř 1 km (Holubický dlouhý 980 m, Rousínovský o délce 700 m a Habrovanský s délkou 280 m), a rozsáhlé mostní konstrukce.  

 

Modernizace trati Brno – Přerov, 3. stavba, Vyškov – Nezamyslice 
Projekt se zaměřuje na výstavbu nové dvoukolejné trati v úseku Vyškov (mimo) –Nezamyslice (včetně), převážně v nové stopě. Na trati budou zřízeny stanice Ivanovice na Hané a Nezamyslice a zastávka Chvalkovice na Hané. Stávající jednokolejná trať se zruší. Projekt zahrnuje rozsáhlé přeložky, dva nové tunely (Pustiměřský dlouhý 500 m a Dřevnovický o délce 380 m) a mostní konstrukce.  

 

Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba, Nezamyslice – Kojetín 
Stavba zahrnuje kompletní rekonstrukci železniční infrastruktury v traťovém úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Součástí stavby jsou dvě železniční zastávky – Němčice nad Hanou a Měrovice nad Hanou. Původní železniční stanice v Němčicích nad Hanou se zruší a nahradí odbočkou. Výraznou stavbou na modernizovaném úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel dlouhý 747 metrů, překonávající svah kopce Kozlov. Největším mostním dílem bude estakáda o délce 134 metrů překonávající potok Žlebůvku a komunikaci II/433. Na základě výsledků akustické studie jsou navrženy i tři protihlukové stěny. Trať bude všude opět zdvoukolejněna. 

 

Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov 
Projekt zohledňuje rekonstrukci železniční infrastruktury v úseku Kojetín – Přerov, jeho zdvoukolejnění a další úpravy. Rekonstruovány budou stanice Kojetín a Chropyně. V rámci traťového úseku Chropyně – Přerov se zruší dosavadní stanice Věžky a nahradí se stejnojmennou zastávkou ve stejné poloze. Zrušenou železniční stanici nahradí nová odbočka Bochoř, jejíž realizace je nutná pro zvýšení kapacity dráhy.  

Podrobná mapa