Krátce, rychle, aktuálně
Vláda rozhodla, že se výstavba VRT na Moravě bude financovat pomocí PPP
Co je PPP
PPP, neboli Public-Private-Partnership znamená, že zdrojem financování vysokorychlostní tratě, nebo rychlé železnice bude soukromý sektor, který tratě vyprojektuje, zafinancuje, postaví a bude po několik desetiletí udržovat a provozovat, než je předá Správě železnic v odpovídající kvalitě.
V jakých fázích přípravy jsou aktuálně tyto tři úseky
Na úsecích Moravská brána a Jižní Morava probíhá posouzení vlivu na životní prostředí, tzv. EIA. U úseku Střední Morava jsme nejdále, příští rok dojde k zahájení stavby.
Jaké jsou aktuální termíny začátku stavby
Plán počítá s tím, že úseky Moravská brána a Jižní Morava se budou stavět do čtyř let, Střední Morava, jak je již výše uvedeno, již příští rok.
Jak se zkrátí jízdní doba
Velmi výrazně. Například mezi Brnem a Ostravou pojedeme dvakrát rychleji než dnes. Místo 128 minut nám to bude trvat přibližně jen jednu hodinu. Podobně velkých zkrácení cestovního času dosáhneme i jinde. Z Přerova do Brna a naopak dorazíme už za 34 minut, do Ostravy za 22 minut, z Olomouce do Ostravy pak za 26 minut.
Hlavní výhoda realizace těchto úseků formou PPP
Především to umožňuje použít vícezdrojové financování. To povede k tomu, že budeme moci realizovat výstavbu co nejvíc úseků najednou. Což je nesporná výhoda, protože cestující tak budou moci vysokorychlostní tratě využívat mnohem dříve.
Pokud máte zájem o podrobnější informace, podívejte se na Studii proveditelnosti PPP.