Doprovodná informace k žádosti čj. 88050/2022-SŽ-GŘ-O25 Žádost byla částečně odmítnuta. Poskytnuté informace: Bodům 1) až 6) a bodům 8) až 20) se vyhovuje a informace k jednotlivým bodům se poskytují s tím, že v rámci ekonomie vyřízení žádosti jsou odkazy na zveřejněné informace k bodu 6) a 8) poskytovány současně s odpověďmi na ostatní body žádosti. K bodu 1) žádosti sdělujeme, že nemáme informace o tom, že by Studie proveditelnosti VRT Praha – Brno – Břeclav (dále jen „SP“), která byla schválena Centrální komisí Ministerstva dopravy ČR dne 25. ledna 2022, nebyla nadále aktuální a platná. K bodu 2) žádosti sdělujeme, že na SP po jejím schválení ze dne 25. ledna 2022 nebyly prováděny další práce. K bodu 3) žádosti sdělujeme, že SP nebyla aktualizována a na aktualizaci SP se nepracuje. K bodu 4) žádosti sdělujeme, že Správa železnic, státní organizace (dále jen „SŽ“) informace o jednáních Centrální komise Ministerstva dopravy ČR o přehodnocení závěrů ze zápisu z 267. jednání Centrální komise Ministerstva dopravy ČR k projektům infrastruktury železnic ze dne 25. ledna 2022, s ohledem na válku na Ukrajině, na energetickou krizi a na razantní nárůst inflace, nemá. K bodu 5) písm. a) žádosti sdělujeme, že SŽ pokračuje v přípravě dle varianty SK4-320. K bodu 5) písm. b) žádosti sdělujeme, že SŽ realizuje následující kroky: a) aktualizace příslušných zásad územního rozvoje z pozice tzv. oprávněného investora, b) zpracování dokumentací pro posuzování vlivů záměrů na životní prostředí, c) zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí a d) projednávání s veřejností a samosprávou. K bodu 5) písm. c) žádosti sdělujeme, že prověřování potřebnosti terminálu Pučery VRT včetně vazby na okolní území je součástí veřejné zakázky s názvem „RS 1 VRT Poříčany – Světlá nad Sázavou“; Zpracování dokumentace pro územní řízení. K bodu 5) písm. d) žádosti sdělujeme, že SŽ zahájila přípravu dispečerského pracoviště pro řízení provozu na VRT včetně výstavby nové budovy potřebné k tomuto účelu. K bodu 5) písm. e) žádosti sdělujeme, že SŽ řeší další přípravu VRT v návrhových parametrech pro maximální provozní rychlost 320 km/h. K bodu 5) písm. f) žádosti sdělujeme, že vypořádání dle tematických okruhů proběhlo v rámci jednání Centrální komise Ministerstva dopravy ČR. Připomínkami, které směřují k věcné náplni staveb se SŽ řídí. Těmto připomínkám se věnujeme v dokumentu s názvem Schvalovací/posuzovací protokol Studie proveditelnosti VRT Praha – Brno – Břeclav, který poskytujeme žadateli jako přílohu. K bodu 5) písm. g) žádosti sdělujeme, že byly zohledněny závěry posouzení SNCF a profesora Andrew McNaughtona a věnujeme se jim ve výše uvedené příloze. K bodu 6) žádosti sdělujeme, že požadovaná informace je dostupná na webové adrese Oponentní posudky zpracované pro Správu železnic – Soubory – DataShare | SŽ, s. o. (spravazeleznic.cz), soubor s názvem „Posudek SNFC.pdf“. (Viz: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/praha-brno-ostrava-a-brno-breclav/studie-proveditelnosti odkaz ke stažení schválené Studie proveditelnosti zde, složka s názvem Oponentní posudky zpracované pro Správu železnic). K bodu 8) žádosti sdělujeme, že požadovaná informace je dostupná na webové adrese Oponentní posudky zpracované pro Správu železnic – Soubory – DataShare | SŽ, s. o. (spravazeleznic.cz), soubor s názvem „Posudek Andrew McNaughton.pdf“. (Viz: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/praha-brno-ostrava-a-brno-breclav/studie-proveditelnosti odkaz ke stažení schválené Studie proveditelnosti zde, složka s názvem „Oponentní posudky zpracované pro Správu železnic). K bodu 9) žádosti sdělujeme, že v meziresortním připomínkovém řízení je novela vyhlášky Ministerstva dopravy č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů. K bodu 10) žádosti sdělujeme, že proces pořizování a schvalování SP není zakotven na zákonné ani podzákonné úrovni. O územně plánovací podklad se nejedná. K bodu 11) žádosti sdělujeme, že schválení SP Centrální komisí Ministerstva dopravy ČR je jedním z kroků nezbytných pro naplňování cílů Politiky územního rozvoje ČR, ve znění od 1. září 2021 (dále jen „PÚR ČR“). Právě z nezbytnosti schválení SP pro naplnění v PÚR ČR vytyčených cílů nepochybně vyplývá, že schválení SP je s cíli PÚR ČR v souladu. Úkoly PÚR ČR úzce související s SP jsou vymezeny zejména v následujících bodech PÚR ČR: • (83c) – RS2 úsek Brno–Šakvice–Břeclav–hranice ČR/Rakousko, Slovensko (Wien/Bratislava); • (83d) – RS1 úsek Praha–Brno. K bodu 12) žádosti sdělujeme, že SP slouží mimo jiné jako podklad pro změnu územně plánovací dokumentace. Z toho vyplývá, že trasování obsažené v SP nemusí být nutně vždy v souladu s platnou územně plánovací dokumentací, ale naopak SP je podkladem pro zanesení budoucích změn do územně plánovací dokumentace. Soulad s územně plánovací dokumentací tak v podkladech pro její změnu ani není relevantní, tudíž není vyhodnocován. K bodu 13) žádosti sdělujeme, že Územní rozvojový plán ČR připravovaný podle ustanovení § 35a až § 35h zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, v době přípravy ani schvalování SP nebyl Ministerstvem pro místní rozvoj vydán. Dokonce dosud v ČR neexistuje platný Územní rozvojový plán ČR, tudíž jeho soulad s SP nemohl a nemůže být vyhodnocen. K bodu 14) žádosti žadatele sdělujeme, že schválení SP Centrální komisí Ministerstva dopravy ČR je jedním z kroků, které příslušné osoby činí za účelem naplnění úkolů uložených v bodech (83a) až (83h) PÚR, zejména v bodech (83c) a (83d). Zároveň je však třeba zdůraznit, že vymezení koridorů vysokorychlostní železniční dopravy, které bude naplněním úkolů uložených v bodech (83a) až (83h) PÚR, spočívá v zanesení vybrané trasy vysokorychlostní železnice do platné územně plánovací dokumentace. V současné době tak lze trasy v SP považovat toliko za podklad budoucího vymezení koridorů vysokorychlostní železnice ve smyslu PÚR. K bodu 15) žádosti odkazujeme na odpověď sdělenou k bodu ad 14. K bodu 16) žádosti sdělujeme, že konkrétní postup vyhodnocení variant včetně jednotlivých kritérií je náležitě doložen v části A. 1 Souhrnná část a vyhodnocení SP. K bodu 17) žádosti sdělujeme, že proces přípravy a schvalování SP probíhal v souladu se směrnicí č. V-2/2012, č. j. MD-5364/2021-910/2, schválené rozhodnutím ministra dopravy dne 4. března 2021, v platném znění, která stanovuje mj. konkrétní osoby, jejichž účast v procesu je nezbytná. K bodům 18), 19) a 20) žádosti odkazujeme na odpověď sdělenou k bodu 17).