Doprovodná informace k žádosti čj. 40173/2020-SŽDC-GŘ-O25 Žádost byla částečně odmítnuta. Poskytnuté informace: Bodům 1)–13), 15)–23) a 25)–26) žádosti se vyhovuje. K bodu 1) žádosti sdělujeme, že v současné době je další rozpracování dokumentace v úseku Dejvice – Veleslavín pozastaveno, jak bylo veřejně mnohokrát deklarováno. Důvodem jsou zadání posudků na univerzitu do Bochumi, České geologické službě a posudek na vibrace. Tyto dvě instituce (Bochum, ČGS) byli odsouhlaseny širokou veřejností a s podporou Ministerstva dopravy, městské části Prahy 6 a hlavního města Prahy. K bodu 2) žádosti sdělujeme, že se dopracovávala dokumentace pro územní rozhodnutí dle připomínek Centrální komise Ministerstva dopravy (nástupiště délky 220 m) a čeká se na vyhotovení znaleckých posudků, jak bylo děleno v předcházejícím bodě. K bodu 3) žádosti sdělujeme, že doposud byla uhrazena částka v celkové výši 45 229 296 Kč bez DPH. K bodu 4) žádosti sdělujeme, že dokumentace je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. K bodu 5) žádosti sdělujeme, že o zadání dokumentace nerozhoduje jedna konkrétní osoba, ale jedná se o odsouhlasení velkého množství institucí, ať se jedná o složky Správy železnic či složky Ministerstva dopravy. Smlouva na vyhotovení záměru projektu a přípravné dokumentace na „Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) - Praha-Veleslavín (mimo)“ byla podepsána dne 11. 7. 2018. K bodu 6) žádosti sdělujeme, že historie variant a jejich schválení (od hloubené varianty ve stávající stopě z roku 2009, až po raženou jižní variantu z roku 2019) bylo již mnohokrát popisováno a lze ji případně dohledat na našich webových stránkách https://www.zeleznicenaletiste.cz/ - byla také prezentována veřejnosti na zastupitelstvu městské části Prahy 6. Dne 19. 11. 2019 byla schválena Centrální komisí Ministerstva dopravy aktualizace studie proveditelnosti a záměr projektu pro tzv. Jižní variantu. K bodu 7) žádosti sdělujeme, že nebylo žádáno o posouzení vlivu stavby na životní prostředí z výše uvedených důvodů (běží posudky). K bodu 8) žádosti sdělujeme, že žádost nebyla podána. K bodu 9) žádosti sdělujeme, že žádost bude podána po zpracování znaleckých posudků, které potvrdí konkrétní variantu. Předpoklad je podzim 2020. K bodu 10) žádosti sdělujeme, že dokumentace půjdou využít, jelikož byly již podrobně rozpracovány v minulosti. Jedná se o tunelovou stavbu, tudíž technické řešení ražených tunelu je téměř totožné z pohledu vybavení tunelu. K bodu 11) žádosti sdělujeme, že celkové investiční náklady na projekt Praha – Kladno – Letiště Václava Havla převyšují 40 mld. Kč. Krytí z evropských dotací se zajišťuje až v rámci dílčích staveb. Samozřejmě důležité bude, jaké budou evropské programy k dispozici, až stavby půjdou do realizace. K bodu 12) žádosti sdělujeme, že vláda České republiky deklarovala, že strategické projekty jsou finančně pokryty ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Tato veřejně prospěšná stavba svou důležitostí a převyšuje hranice Prahy a troufáme si tvrdit, že svou důležitostí převyšuje i Českou republiku (Praha jako jedna z mála hlavních měst Evropy není propojena s mezinárodním letištěm po železnici). K bodu 13) žádosti sdělujeme, že povrchová varianta má největší negativní vliv na obyvatelstvo Prahy 6 ze všech prověřovaných variant, jelikož jako jediná způsobuje demolice nemovitostí a zároveň by měla obrovský negativní vliv na zástavbu během výstavby železniční trati. Zároveň povrchová varianta znemožňuje výstavbu zelené radiály po stávající stopě trati. Zelený pás v centru Prahy je veliký benefit celého projektu, který budou využívat rádi nejen maminky s dětmi. Vedení trati v úseku Dejvice – Veleslavín v dlouhých ražených tunelech schválila Centrální komise Ministerstva dopravy v roce 2016. Není tedy pravda, že se jednalo o rozhodnutí pouze městské části Prahy 6. K bodu 15) žádosti sdělujeme, že v současné době probíhá zpracovávání znaleckého posouzení na univerzitě v Bochumi. Vše běží podle stanovených harmonogramů. K bodu 16) žádosti sdělujeme, že zadání do Bochumi bylo tvořeno zástupci Správy železnic, veřejnosti, projektantů a odborníků zastupující širokou veřejnost, tedy Doc. Ing. Rozsypala a Ing. Hadravy. K bodu 17) žádosti sdělujeme, že jedná se o nezávislý znalecký posudek. Tedy jedná se o zástupce univerzity v Bochumi a přizvaných mezinárodních zahraničních odborníků, vše v gesci univerzity v Bochumi. K bodu 18) žádosti Vás vzhledem k velkému rozsahu požadované informace odkazujeme na kompletní zadání posudku do Bochumi, které je k dispozici ke stažení na odkazu: https://datashare.szdc.cz/ad/index.php/s/412mGnGfomimxq1 K bodu 19) žádosti Vás odkazujeme vyřízení bodu 18) žádosti. K bodu 20) žádosti sdělujeme, že znalecký posudek má být vypracován do konce srpna 2020 s tím, že se termín ještě bude pravděpodobně posouvat z důvodu návštěvy zpracovatelů posudku, aby případně mohly být ještě zapracovány grafické přílohy. K bodu 21) žádosti Vás odkazujeme vyřízení bodu 18) žádosti. Z Vaší žádosti ze dne 4. 12. 2019 nevyplývají žádné požadavky na zapracování, ale jednalo se spíše o otázky ohledně provedení průzkumů a jejich doplnění. Byly provedeny dva průzkumy pro variantu Střed, aby všechny varianty měly provedeny průzkumy dle požadavku autorizované osoby. Zároveň Bochum prověřuje dostatečnost/nedostatečnost provedených průzkumů. K bodu 22) žádosti sdělujeme, že jelikož bezpečnost výstavby a spokojenost obyvatel Prahy 6 při výstavbě a po stavbě jsou pro nás velmi důležité, domluvili jsme se s širokou veřejností, MČ Prahy 6, MD ČR a HMP, že se provedou znalecké posudky. U takto složitých staveb jsou nezbytné, jelikož stejně by byly vyžadovány pro EIA. Následně nám posudky pomohou s obhajobou výsledné varianty, ukážou případné nedostatky, které následně můžeme odstranit a stavbu s tím zdokonalovat. Znalecký posudek je placený v rámci stavby „Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) - Praha-Veleslavín (mimo)“. Financování již bylo popsáno výše. Cena za znalecký posudek je 65 tisíc euro. K bodu 23) žádosti sdělujeme, že ano, k výběru výsledné či doporučené varianty slouží studie proveditelnosti. Kde v její aktualizaci byla schválena v Centrální komisí Ministerstva dopravy tzv. Jižní varianta. Zároveň výslednou variantu zpracovávají v rámci dokumentace pro územní rozhodnutí autorizované osoby na základě všech zákonných průzkumů (např. geotechnický, hydrologický). Plus je posuzováno vliv stavby na životní prostředí. Provedené znalecké posudky jsou „něco navíc“, zda jsme vše splnili, zda jsou dostatečné průzkumy, zda varianta je bezpečná apod. Výsledkem posudků bude doporučení výsledné varianty z hlediska všech parametrů, která jsou posuzována např. v rámci zadání do Bochumi, viz vyřízení bodu 18ú žádosti. K bodu 25) žádosti sdělujeme, že závěry z posudků budou promítnuty do stávající dokumentace, stejně jako připomínky vyplývající z EIA. K bodu 26) Vás odkazujeme na sdělení k bodu 2) žádosti.